Till den själ som undrar om man måste vilja så mycket

Jag tänker på mina egna drömmar och i vilken riktning jag gärna ser att livet går. Jag tänker på vad som gör mig genuint välmående, och vilka åtgärder som behövs för att jag ska sträva mot det liv jag vill leva.

Vi vill förmodligen väldigt olika saker. Jag har något slags hum om vilka ingredienserna jag gärna ser i min vardag, resten får vara livets spontana överraskningar. Jag har något slags hum om hur livet kunde te sig de närmsta fem åren, men inga detaljplaner. Det vill jag inte ha, och det går nog inte heller i ett skede där detaljplanerna ska omfatta fem personers vardag. Underbara Clara skriver om att skakas om och fundera på när det är dags att göra allvar av sina drömmar.

För mig, det projektbaserade livets okrönte drottning, räcker det med att veta ungefär vad jag drömmer om. För rätt många år sedan skrev jag ner mina stora världsliga drömmar (jag kallade dem världsliga, för det fanns andra drömmar också med större djup). Egentligen utan större avsikt än att fylla i en lista med 25 fakta om mig själv. Men det visade sig vara en riktigt, riktigt bra idé. Jag ville bygga hus, skrev jag då. Jag drömde om att bo utomlands, och jag ville låta mitt intresse för konst växa. Lösa tankar. Vaga planer. Inget konkret.

Men kanske är det så att man omedvetet (eller ibland kanske väldigt medvetet) tar steg mot det man vill, om man formulerat för sig själv vad man vill. Det tror jag. Att det första steget mot att förverkliga drömmar är att formulera dem. Vi byggde ju ett hus. Vi flyttade ju utomlands. Och jag har aldrig skissat och ritat så mycket som jag gör just nu. Vad vill jag?

Men måste man vilja så mycket, undrar kanske någon själ som är så trött på att sträva. Nej, det måste man inte. Förstås. Men är man en själ som är trött på att sträva kan det hjälpa en på vägen mot ett mindre strävsamt liv att inse det. Att formulera det, att bli medveten om det. Att inte vilja är också att vilja. Att inte sträva är också en strävan.

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

