Så klokt sagt.

Jag ser på några av programmen från Sommarpratarna, och just nu det här avsnittet.

Pastorn och författaren Tomas Sjödin, tidigare partiledaren Maud Olofsson, Augustprisvinnaren Kristina Sandberg, naturfotografen Mattias Klum och journalisten Magnus Falkehed träffas och har ett öppet samtal utgående från deras sommarprat.  De säger så mycket klokt, tycker jag. Men jag fastnar mest för ett citat ur Tomas Sjödins sommarprat:

”Jag tror att det händer att kärleken tar slut, men kanske oftare att den blir hemlös därför att vi inte ger den ro, berövar den dess viloplats i våra liv och därmed tröttar ut den. Den allvarligaste följden av att inte ha regelbunden vila är inte att man stressar sönder livet. Det är att man rör upp luften runt de människor man älskar allra mest. På det sättet hotar bristen på vila våra relationer”(min kursivering).

Våra allra närmaste tar stryk när vi stressar sönder livet. Det är luften runt dem vi rör upp när vi stressar. Han lägger ord på något jag tänkt: att det finns något själviskt i att jobba för mycket.

Tomas Sjödin

”Livets mening är att få lyssna på en annan människas historia”, säger han också. Jag tycker kanske att han tar i lite och tvekar inför det definitiva i orden han säger. Men att det är stort att få ta del av andra mänskors historia, det tror jag. Och att vi är skapade för varandra, det tror jag. Jag berörs som mest av andra mänskors historier. Vi helas i rum där fasader rivs.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så klokt sagt.

  1. Gunnel G skriver:

    Jag tycker också om de programmen där sommarpratarna sitter och pratar om sina program. Det kommer fram många kloka ord.

Kommentera

