Vatten!

Den första av tre  temaveckor om vatten är halvvägs. Den här veckan fokuserar vi på vatten som vätska, och djupdyker (haha, ordvits!) i allt som tangerar ämnet. Hur mycket vatten använder mänskor i medeltal? Hur mycket använder vi varje dag? Hur stor del av jordens vatten är sötvatten? Vad är ett vattendjur? Varför flyter ett ägg i saltvatten men inte i vanligt kranvatten? (Till och med morgonsamlingarna handlar om vatten! Visste ni att ordet vatten hittas åtminstone 360 gånger i Bibeln?).

Förskolan funderar på vad vatten används till, räknar vattendroppsmatte och målar havet. De äldre skoleleverna experimenterar och utforskar. De läser faktatexter om vatten, utför experiment, gör egna projektarbeten om vattendjur och räknar deciliter och liter. I musik fyllde vi glasflaskor med vatten så att vi fick olika toner. Vi lyckades till och med spela en enkel melodi tillsammans!

DSCN6897

Jag lär ju mig också massor! Eller friskar upp minnet snarare. Det är ett tag sedan jag höll på med densitet, vattnets kretslopp och vattenrening. Och trots att ämnen som tangerar fysik och kemi inte är mina allra favoriter, så älskar jag en välplanerad skolvecka med helheter och entusiastiska elever.

DSCN6904

DSCN6906

En minimodell av vattnets kretslopp. Också Vincent tyckte om att stå och iaktta vad som skedde inuti påsen. Idén från Pinterest (förstås!), men du hittar den (och många andra intressanta experiment för barn) också här.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

