När jag väljer att betala mer, och ändå inte vet om jag gjorde rätt.

– 20 shilling, säger hon. 20 kenyanska shilling är 20 europeiska cent. En struntsumma.

– Det är för lite, säger jag som ännu inte riktigt vant mig vid att det kan bli så ibland. Att det händer sig att jag vill betala mer för en tjänst än det kostar. Att erbjuda mig att betala mer är kanske inte heller rätt sätt att agera. Om jag trissar upp priserna så drabbar det också mänskor som inte har råd att betala ett högre pris. Samtidigt vill jag betala en skälig lön om jag kan. Det ansvaret vill jag ta.

Hon ska alltså sy in min kjol. För 20 shilling mäter hon mitt midjemått, hämtar grå tråd någonstans ifrån, syr in min kjol i midjan och låter mig prova den när den är klar. Hon gör ett bra jobb. Det kan man nog förvänta sig efter 7 års arbetserfarenhet från en syfabrik i Nairobi. Numera har hon en egen sy-och klädaffär i Maralal.

Innan jag går betalar jag henne mer än dubbelt så mycket som hon begärde. Gjorde jag rätt? Om hon ansåg att det pris hon begärde var en skälig lön, vem är då jag att ifrågasätta det? Jag borde kanske ha betalat det pris hon begärde, och istället lämnat en generös gåva som uppskattning för väl utfört arbete. Det är inte så lätt att veta. Nöjd med kjolen är jag i varje fall.

DSCN6824

Foto: Ove Gädda
Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

