Lovsjung på kiswahili!

Jag är nyförälskad i mitt nyaste språk. Kiswahili är så… vackert och melodiskt. Det tyckte jag inte till först, men numera är jag såld.

I skolan har vi ingen undervisning i kiswahili (ett av Kenyas två nationella språk, det andra är engelska) eller samburu (stamspråket bland samburuerna i området Samburu där vi bor), men allt som oftast ber jag vår musikaliska hemhjälp komma med oss på musik och lära oss sjunga både på kiswahili och samburu.

Nu har jag sökt ny inspiration på nätet, och hittat tre sånger på kiswahili som vi ska använda i skolan. Dessutom har jag tittat igenom foton och filmer från personalkonferensen i Malindi och hört oss lovsjunga tillsammans. Det är underbart, vackert och riktigt mäktigt. Det är många-stammar-prisar-samma-Gud-Underbart. Det är tårar-rinner-nerför-kinden-vackert. Det är taket-lyfter-mäktigt. Jag önskar att jag kunde lägga upp ett filmklipp här, men det fungerar inte. Istället får ni hålla till godo med helt andra sånger. Den första och tredje är lovsånger, den i mitten en rolig snutt.

Nasema asanti kwa Mungu Wangu  (Jag säger tack till min Gud/ Jag tackar min Gud)

Jambo Bwana (Hej herr’n)

Baba Yetu (Fader vår)

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lovsjung på kiswahili!

  1. Wallin Jonna skriver:

    Hej Eva! Jambo Bwana spelas nu som då här hemma i Bastas garage. (Har den på skiva) Pojkarna älskar den! Toppen! Kram Jonna

Kommentera

