Naturbloggen här igen.

Själv har jag ju trädgårdsmässig agnosi. Jag vet väl vad en petunia är, och hur en gerbera ser ut – men allt annat bladbaserat och grönt är växter. Grönskande växtlighet med olika färgers blommor.

Ungefär på samma sätt är det med fåglar: kråkorna, skatorna och sädesärlorna kan jag bonga och artbestämma, resten är flaxande fjäderfän i olika storlekar. Det handlar väl kanske mest om bristande intresse.

Men så finns det ju mänskor som är intresserade, som går igång på att känna igen olika växter och fåglar. Mamma är en av dem, och tack vara henne har jag en drös med naturbilder att bjuda på. Visst är de vackra?

Varsågoda!

DSCN6787

En hummingbird (kolibri).

Edit: Ingen hummingbird, skriver mamma. Också en sorts sunbird!

DSCN6781

En rosa, vacker blomma.

DSCN6571

En gul, mindre vacker, blomma.

DSCN6539

En rosa-lila blomma.

DSCN6253

En sunbird.

De båda fåglarna har jag lärt mig känna igen efter att mamma var här. Tiedoksi.

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Naturbloggen här igen.

  1. Marianne Asplund skriver:

    Så vackra de blev, fotona. Dendär kolibrin är ingen kolibri. Det är en sunbird. Den svarta med rött bröst är också en solfågel, scarlet-chested sunbird.

  2. Anna skriver:

    Haha, roligt att läsa din beskrivning av blommorna! Så där långt sträcker sig min kunskap också. Med det undantaget att den rosa vackra blomman torde vara en hibiskus, även kallad kinaros. I Finland har folk sådana i blomkrukor men här växer de på träd.

Lämna en kommentar