2015.

2015 var året då Alfons lärde sig att slå en volt och landa stående på en madrass, Vincent började prata samburu med ngoto Saruni, Oliver plötsligt kommunicerade på engelska, Ove lärde sig en hel del om kulturen bland samburuerna och jag insåg att vi inte har något riktigt litet barn längre i vår familj. Aldrig har vi haft så mycket tid tillsammans. Aldrig har vi varit så länge från allt det vanliga i Finland. Så mycket är så rätt, samtidigt som så många fattas oss. Ni i Finland, vet att ni fattas oss.

2015 var året då vi tillbringade två veckor i ett klassrum tillsammans med vår gode vän och språklärare Omanga, jag genomled två svettiga och smärtsamma besök hos en tandläkare i Nakuru, vi matade giraffer och körde go kart i Nairobi, jag köpte ett konstverk, vi sprang 400 km tillsammans under en månad, fick besök av mina föräldrar och fascinerades av sandkrabborna invid indiska oceanen.

2015 var året då jag fick lära mig att inte färdas så fort, och att man får anpassa sig efter omgivningen: jag och Ove hade inte så många dejter, eller också hade dejtade vi jämt. Aldrig förr har vi gått så sällan hand i hand (för att det är så kulturellt anstötligt där vi befinner oss), aldrig förr varit så samstämda. Tänk att det kan vara så.

2015 var året då jag hittade mitt sätt att prata swahili, jag fann min ton. Den må vara begränsad, men den bär och gör mänskomöten möjliga. Som jag älskar dem, mötena. Möten är möten oberoende om de sker i Finland eller Kenya. Och jag är gjord för samvaro och mänskomöten.

2015 var ett välsignat år, och det avslutades fantastiskt. Grillfest och sagoberättande kring öppen eld. Tre generationer tillsammans.

DSCN6700

Foto: Ove Gädda

Snart 2016. Jag har vaga aningar om vad det här året kan komma att innehålla, men förstås egentligen ingen aning. Så är det ju. Vi kan egentligen inte veta. Det är ju ohyggligt spännande att leva.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

