Det här lidandet.

De säger om något timligt lidande: – Ingen framtida lycka kan gottgöra det. Men de förstår inte att himlen, sedan man väl nått den, återverkar på det förflutna och förvandlar även detta lidande till salighet.

C S Lewis

Nej, jag läser inte C S Lewis. Jag ska. Någon gång, senare, sedan. Men jag läser tydligen Timothy Keller som citerar C S Lewis och det var ett citat lite för bra för att inte publicera.

Jag har ibland sagts vara för lidande. Det stämmer bara delvis. Helst av allt lider jag inte. Jag tycker, liksom alla andra, om njutning, lycka och medgång. Men jag kan inte förneka att lidande ibland bär hemåt och lär oss saker som vi annars inte hade fått tillgång till.

– Lycka är ett tillstånd som lär oss väldigt lite, skrev Nykarlebyprästen Jukka Sandvik i en Kyrkpressen för länge sedan (jag citerar fritt, ur minnet, har tyvärr inte tillgång till kolumnen och korrigerar gärna citatet om någon annan har tillgång till den).

Och jag tror att han har rätt. Lycka lär oss väldigt lite. Jag älskar den, och fruktar lidandet, men måste ärligt erkänna att lyckan inte gett mig de mest tåliga livsredskap som jag har i min verktygsback.

Tänk om han har rätt, C S Lewis, att lyckan i himlen (hur naivt det här resonemanget än låter) återspeglas också i våra lidanden under de jordiska föredettaliven och förvandlar det lidandet till salighet. Underbara tankar, speciellt för knutar som inte verkar kunna lösas upp så enkelt på den här sidan evigheten.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

