Att avlägsna ett plåster.

Jag brukar inte vela så mycket, bara knapra upp ett hörn och riva bort det i ett svep. Men det finns många sätt att avlägsna ett plåster. Det här handskas jag lite varsamt med.

Jag har varit lite låg några dagar utan att riktigt förstå varför. Loppbett, antibiotika mot magfnurra.. kanske därför? Säkert har det bidragit, men sen insåg jag att jag börjat pilla på plåstret.

Imorgon är det en vecka tills mamma och pappa återvänder till Finland. Tre veckor har vi fått ha dem med oss. Mamma har flyttat in i mitt kök och gnott på som hon brukar. Pappa och Ove har byggt en bastu. Vi har spelat sällskapsspel, gått igenom kulturkrockar och firat jul (mammas rödbetssallad, åh!). Och så har vi skrattat. I Malindi, åt en krabbrelaterad incident och mammas inlägg i en diskussion. I Maralal, på promenaden igår när Ove plötsligt chockerade pappa. Och vardagen, den där Oliver skrämt slag på oss med sin skämtleksak, Vincent bott i sin spindelmannenkostym, och Alfons älskat kvällarna när vi umgåtts och han fått stanna uppe lite senare än de övriga.

Jag försöker att inte avsluta i förtid, vi har ju faktiskt en hel vecka kvar tillsammans! Men det går inte heller att förneka att vår tid tillsammans går mot sitt slut. Jag kan inte tänka på det, vill inte. Och ändå är det dags att närma sig plåstret om man vill kunna lossa det varsamt och låta det ta lite tid. Den här gången behövs det nog både och. Det kommer att göra ont i alla fall.

DSCN6345

Foto: Eva Gädda

DSCN6362

Foto: Marianne Asplund

DSCN6272

Foto: Eva Gädda

DSCN6141

Foto: Eva Gädda

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att avlägsna ett plåster.

Kommentera

