En banbrytande dag. Faktiskt.

Banbrytande på vilket sätt, undrar du kanske?

DSCN6415

Ngoto Saruni stickade (med mammas hjälp) färdigt sin allra första socka. Hon är förmodligen den enda samburukvinnan som kan sticka en socka, och en av de rätt få som kan sticka alls.

DSCN6426

Våra söner fick äta de allra sötaste bullalängder jag skådat. Bakade av mamma. Lyckan i att FÅ EN ALLDELES EGEN BULLALÄNGD???! Stor.

DSCN6429

Alfons gästbloggade och skrev ett långt inlägg om hur det känns att fira jul i Kenya. Aldrig har han gjort det tidigare, aldrig har någon gjort det tidigare här på bloggen. Jag är så arma stolt över den här pojken som nyss gick i dagklubben och som nu, tydligen, kan skriva flytande text på både svenska och finska. Mest av allt är jag stolt över att han är vår, och ändå mest sin egen.

DSCN6435

Och de här två, och den där gröna mojängen som egentligen var en tom gasflaska och som efter långa förklaringar och anvisningar till svetsaren blev något helt annat. En bastu-ugn. Testeldningen (för att bränna av målarfärgen på utsidan av gasflaskan/ugnen) blev en mysig utekväll med barn i famn, fri recitation av julevangeliet och allsång.

(Medan alla andra är banbrytande och fantastiska är jag själv lam och seg. Jag hade en magfnurra i Nairobi som jag självmedicinerade och övervann. Nu återkom symptomen, och jag vet inte riktigt om det är någon ny bakterie som bråkar eller om jag fick fel medicin förra gången. Men JUST som jag hade varit till apoteket idag och köpt en medicin som jag övervägde att påbörja, steg en UTBILDAD SJUKSKÖTERSKA över vår tröskel. Jag rådgjorde henne, och fick en annan medicin ordinerad. Den går jag nu på, och tror att det ska hjälpa. )

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En banbrytande dag. Faktiskt.

  1. Gunnel Gustavsson skriver:

    Tack för alla inlägg som vi som följare får läsa.
    Jag läser alla med stort intresse.
    Vill önska Er alla en fin och välsignad jul.
    Gunnel

Kommentera

