Frustration och lärdom.

Jag tycker om att vara på väg.

– Vem av er gillar förändring? frågade en av föreläsarna oss under ett pass på personalkonferensen. Jag höjde min hand. Jag ÄLSKAR förändring. Allra, allra oftast har förändringar varit skeenden åt rätt håll i mitt liv.

Men man ska inte färdas jämt. Ibland ska man borra ner fötterna djupt i gräset och stå alldeles stilla och bara smälta det som nu är. Då när allt lugnar ner, när ropen tystnar, när vardagen rullar, då kan jag bli frustrerad. Inte alltid, mera och mera sällan, men en förändringsjunkie står helst inte stilla för länge.

– VARFÖR ÄR GUD SÅ TYYYYST? utbrast jag åt Ove under vår gemensamma länk för några dagar sedan. Min logik är följande: när Gud talar sker saker, när Gud är tyst så händer ingenting.

Så är det förstås inte. Ibland händer de allra underbaraste saker i tystnaden. Ibland är tystnaden upptakten till något alldeles fantastiskt. Ibland behövs tystnaden för att jag ska reagera och söka mig närmare, för att jag ska lämna distraktioner och fokusera på den relation som kan ge liv och uppmuntran. Den relation som kan rädda mig. Den relation som räddade mig, och som gör mig mera hel efter varje möte. Också om det mötet börjar med tystnad.

För en förändringsjunkie är det en viktig lärdom, att tystnaden, vilan och väntan också är ett sätt att färdas. Och att tystnaden bryts när det är dags.

DSCN6379

Önskar att jag hade lika lätt för att vila i Guds tystnad, som Vincent har för att vila i min. Foto: Marianne Asplund.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Frustration och lärdom.

  1. Kerstin N, Sverige skriver:

    På Prayercentral.net A word for Today finns någon dag i månaden, minns inte vilken, tankar om när något nytt ska komma. Tangerar lite tankarna i din blogg. Dessvärre tror jag bara man får upp dagens ord.
    Välsignad Jul!

Kommentera

