146 kulor.

Det pågår ett historiskt ögonblick just nu. Klockan är snart 21:00, och jag befinner mig med eleverna i skolan. Vi ska sova här inatt. Alla pulpeter är bortplockade, och golvet täckts av madrasser. Det är alldeles underbart.

Höstens stora tema i skolan har varit litteratur. Och som det har lästs! Vi har läst tillsammans i skolan, de har läst på egen hand (också mina två i förskolan har läst själv – många böcker!), och de har lyssnat när andra läst för dem. Eleverna på tvåan och trean har bara fått räkna de böcker de själva läst.

146 böcker har de läst tillsammans. 146 kulor fanns det i glasflaskan dit en kula lagts varje gång någon läst en bok. Alla av eleverna har åtminstone läst 30 böcker var och fått ett bokmärke vid tio, tjugo och trettio lästa böcker.

Ikväll har vi bokmaraton. Bokmaraton är kanske den allra bästa formen av maraton. En timmes högläsning, lite egen läsning, lite snällt bus och sedan en övernattning i skolan tillsammans.

Det tycker jag man kan få som belöning efter 146 lästa böcker.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 146 kulor.

  1. Vilken fantastisk insats! Gratulera eleverna till deras flit, det är jätteroligt att läsa det här (särskilt för en barnboksförfattare, misstänker jag). Härligt!

Kommentera

