Vegetariskt.

Jag försöker plocka bort kött från vår vardagsmeny. Varför? Det finns många orsaker: för att variera födointaget, minska på matkostnader (kött är dyrt!), för miljöns skull och för att det är lite stimulerande att utmana smaklökarna.

Jag ska ge er ett måndagstips. Lucky, lucky you om det här inte ingår i ert vanliga kokeri. Jättegott! Jag har sett ett grundrecept någonstans, men kunde inte hitta det idag. Jag utgick från det jag mindes, och skarvade i lite här och där. Men bra blev det!

Spenatpannkaka

8 dl mjölk

6 ägg

4 dl vetemjöl

1 tsk salt

50 g smält smör

1 lök

1 rejäl knippe färsk spenat (eller fryst)

1 dl riven eller smulad fetaost

1 dl riven vanlig ost

1 tomat

  1. Blanda hälften av mjölken med mjölet, vispa om och rör ner ett ägg i taget. Tillsätt resten av mjölken och saltet, vispa till en jämn smet.
  2. Hacka löken, stek den i smöret. Häll allt i smeten.
  3. Hacka spenat och tomat, blanda i.
  4. Riv ost, blanda i.
  5. Grädda i ca 175-200 grader tills gyllenbrun.

Servera tillsammans med god sallad, lite gröna oliver och lingonsylt.

MUMS!

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

