Nu, och sedan.

En gång i veckan håller jag pengar i min hand. En gång. Det sker på söndagarna, när det är kollektdags under gudstjänsten. Strax innan räcker jag ut en hand mot Ove och hoppas han har något som jag sedan kan lägga i kollekten.

Jag handskas med pengar så sällan här att jag förundras över att jag faktiskt fortfarande kommer ihåg pin-koden till kreditkortet. Det är Ove som handlar, Ove som betalar räkningar, Ove som hämtar pengar från bankomaterna inne i staden samtidigt som han ändå hämtar något annat eller tömmer postboxen eller hälsar på hos snickaren. Jag gör… andra saker.

Det är oerhört befriande, och oerhört långt från vår finländska vardag. Där hann mitt kreditkort knappt vila alls. Och jag minns känslan efter att knappat in pin-koden en åttonde gång samma dag. Bilen som skulle tankas, ett paket att lösa ut från posten, storhandla vid ett eller ett par ställen, kanske äta lunch på stan och plötsligt påminnas om ett stundande simhallsbesök och att en familjemedlem vuxit ur sina simbyxor. Det kändes inte bra.

Det är faktiskt nästan bara när vi rör oss i storstäderna jag konsumerar överhuvudtaget. Då massage, något cafébesök, storhandling och det ena med det femte. När vi återvänder till Finland så återvänder vi till tomma skåp. Tror inte det finns ett endaste användbart klädplagg hemma i gömmorna till killarna, och mina lätträknade klänningar och en undanstuvad påse räcker inte heller långt. Det ger möjlighet till nystart, till att flera år i förväg planera basgarderob som bör införskaffas två timmar efter ankomst till Jakobstad. Jag har ett album som heter ”Stil och kläder” där jag samlar inspirationsbilder. Där samlar jag ögongodis i klädväg. Mums.

Det går så bra att leva så här, och inte konsumera nästan alls. Men det ska bli väldigt roligt att bygga upp en ny garderob när vi kommer hem. Jag tycker om den här kvinnans sätt att klä sig. Modern, klassiskt och ändå lite edgy. Ungefär perfekt för en nästan 35-åring.

Snygg klädsel

Foto: härifrån.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

