Någon slags definition på lycka.

Jag minns att jag en gång diskuterat lycka med mamma, och att vi pratade om vad lycka egentligen är. Vi var väl lite in på att lycka inte behöver vara himlastormande och passionerat, att lycka är glädje, njutning och förnöjsamhet. Wikipedia definierar lycka som ”en känsla av varaktigt välbehag”. Jag tycker att jag fått allt lättare att känna lycka. Jag har nog blivit lyckligare med åren.

Jag landar i orden förnöjsamhet och glädjeskutt när jag ska beskriva vad lycka är. Glädjeskutt kan jag känna när jag plötsligt hittar en vild tomatplanta utanför vår dörr, med stora, vackra tomater på. Förnöjsamhet när jag har olästa böcker på läsplattan. Estetiska helheter ger mig en känsla av välbehag, liksom känslan efter att ha förberett en middag eller bakat något. Haha, glädje och lycka kände jag också när barnen och jag ordnade spa-kväll åt Ove som farsdagspresent. Fyraåringen masserade Oves händer, och var allra mest intresserad av tillgången till salva. Sexåringen hyssjade på oss för att Ove skulle kunna slappna av och njuta. Och barnen tog det på allvar och ville verkligen att Ove skulle få njuta och slappna av. Välbehagligt, också för mig.

Nå, vart vill jag riktigt komma? Då jag försöker fånga de ögonblick då jag mår allra bäst, så är de nästan aldrig förknippade med stora händelser. Nästan aldrig. Det tycker jag är lite intressant.

DSCN5567

DSCN5564

(Vincents definition på lycka är två skalbaggar i en burk. Man nästan såg glädjeskutten inom honom när jag fixade lufthål och skruvade fast locket så att han kunde sova med dem nära sin säng).

DSCN5578

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

