Att välsignas, att ta emot.

I går hörde vi på predikningar från höstmötet i Jakobstad. Kronobyprästen Markus Ventin undervisade om nattvarden. Det var en underbar predikan.

I morse undervisade den lutherska prästen Silas om nattvarden, och sedan firade vi nattvard. Sällan upplever jag mig ha fått så bra förberedelse inför Herrens heliga nattvard som den här gången. Två bra predikningar om den nåd vi får möta i nattvarden, om den näring för våra själar och för vår tro som fås där och då.

Så var det dags, kom, allt är redo, och vi går fram.

Jag sträcker ut min hand för att ta emot nattvardsbrödet. Då öppnas himlen och det börjar regna. Det är inga tvekande droppar som slås mot plåttaket, det är ett störtregn som överröstar prästens avslutningsord. Det är svårt att förklara för regnskygga finländare hur kenyaner upplever regn, låt mig bara säga så här: människor log där i kyrkan. De älskar regn.

Handen som tog emot brödet. Himlen som öppnade sig och gav rikligt med regn. Där och då synliggörs något av det stora och underbara som sker i nattvarden. Vi får ta del av stor, stor välsignelse och godhet. Guds nåd. Hans egen son.

För många år sedan blev jag tillfrågad om jag kunde ställa upp på en intervju om vad nattvarden betyder för mig. Jag tackade nej, upplevde att jag nästan inte förstod något av vad det handlar om. I alla fall inte tillräckligt för att kunna uttala mig offentligt om det.

Jag förstår fortfarande inte riktigt, det glider liksom undan. Men jag anar konturerna av det som sker. Näring för vår tro, näring för våra själar. Jag ges Jesus.

Nej, jag ser inte klart och kan inte riktigt fånga det med ord. Men upplevelsen där kring altaret var talande.

En syndig, älskad mänska, inför Gud, som står med tomma händer för att ta emot hans son. Och en himmel som öppnar sig och inte sparar på välsignelserna.

Så rikligt kan nattvardens sakrament vattna våra själar.

Annonser

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s