En egen hejarklack!

– Alla behöver en egen hejarklack, sa en av mina släktingar en gång. Han avsåg släkten i det fallet, och betydelsen av att ha ett sammanhang där mänskor tror på dig och backar upp.

Han har ju så rätt, den där släktingen. Vi behöver alla sammanhang där vi uppmuntras, älskas, stöds, speciellt när framgångarna är glesa och man känner sig liten och bortgjord.

Uppenbarligen har en av våra söner inte tagit det där till sig. Ännu. Vi, jag och Ove, ägnar ju de närmsta veckorna åt löpning och åt att samla kilometer (mer om det här). Målet är att få ihop 400 kilometer tillsammans.

– 400 kilometer! Ni klarar det ALDRIG! utbrister han när han hör om vårt storslagna mål, varpå en annan, som uppenbarligen stöder hejarklacksteorin, väser till i vardagsrummet. Jag hör honom läxa upp sin bror och upplysa honom om betydelsen av uppmuntran.

– Hur skulle det kännas för dig om andra skulle säga till dig ”det där klarar du aldrig” när du gör något svårt?

Bra, tänker jag och ler en smula.

Det är viktigt att ha en egen hejarklack. Det är viktigt att de som står oss nära tror på oss också när vi siktar mot mål som inte nås i en blinkning.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

