Så mycket flyt!

Det var något med den här dagen. Kanske var det för att jag låg och drog mig exakt tills jag kände mig färdigdragen. Kanske var det på grund av ett långsamt morgonmål. Kanske bara för att lördagen var så ledig, så oplanerad och så fri.

Jag drabbades nämligen av ett ovanligt intensivt kreativitetsrus och höll på hela dagen utan att bli det minsta trött!

  1. Först blandade jag ihop fönsterputsmedel av vatten, vinäger, citron och majsstärkelse. Pinterest rekommenderade. Fungerade icke. Det var alldeles för varmt, och blandningen torkade på fönsterglaset innan jag hann putsa bort den. Tvättade i alla fall fönstren på verandan på utsidan. Med vatten och tidningspapper. Fungerade mycket bra.
  2. Sedan kom jag på att vi skulle bygga den där dagbädden idag. Vi har en liten veranda, men inga möbler. Så Ove ringde George (se inlägget under) som fixade hyvlat virke på en timme.
  3. Kom på att jag ville ha ett gråttfärgat tyg ovanpå madrassen på dagbädden. Hade inget gråttfärgat tyg. Kom på att jag färgar ett. Googlade ”växtfärgning”, knackade på hos grannen och ba ”öhh, ni använder ju kol! Kan jag få lite aska?”. Det fick jag. Hon såg inte ens förbryllad ut.
  4. Kokade ett lakan i vatten och alun, rörde ihop en gegga av aska, jord och kaffe, färgade lakanet. Resultat? Ehh, smutsbeige? Inte imponerad. Hittade ett stadigt möbeltyg som vi hade med från Finland. Ska eventuellt göra något åt det där smutsfärgade lakanet som jag ”sköljer” i en bunke i badrummet.
  5. Målade väggarna runt verandan. De är gjorda av något slags poröst stenmaterial, och hade hack och fula märken. Två varv.
  6. Bakade hamburgerbröd, stekte biffar, fixade en chili-vitlöksmajonnäs. Bjöd laget runt.

Jag hade hur mycket energi som helst hela dagen. Det är egentligen för hett för kreativitetsrus, men de är ungefär lika lätta att hejda som skenande noshörningar.

DSCN5139

Sedan lyssnade vi på en predikan från ett bönehus i Finland och jag kände att världen är rätt liten i alla fall.

Imorgon ska vi njuta av dagbädden. Kyrkkaffe på verandan. Iskaffe, kanske.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så mycket flyt!

  1. Marianne Asplund skriver:

    Ganska många berg du besteg, med andra ord 😆😆😆

Kommentera

