Jag, på länk, med Katajainen kansa i Kenya.

På vår iPod finns skivan Totuuden etsijöille av reggaegruppen Katajainen kansa.

Jag lyssnar ju nästan aldrig på musik. Och om jag lyssnar, så är kanske inte finskspråkig, kristen reggae det jag först skulle välja (men efter att ha hört dem tycker jag att de är riktigt coola och har texter som är mitt i prick!). Den musiken på vår iPod är lite otippad. Faktiskt.

När jag springer över kenyanska berg gläds jag över allt som gjort att det albumet finns i vårt liv. Det bottnar nämligen i att en lillebror valde att gå på en finskspråkig bibelskola i södra Finland. Det bottnar också i att en norsk-finsk ung kvinna samtidigt befann sig i Tammerfors, egentligen, men den där ena kvällen någon annanstans.

Så träffades de, och småningom blev vår familj en mänska och ett språk rikare. Det är inte säkert att hon vet hur mycket hon tillförde. Någonstans i historien om två mänskor som möttes på en otippad plats finns bakgrunden till att den här skivan finns på vår iPod. Och det är det jag tänker på när jag springer över kenyanska berg och lyssnar till följande:

”On mulla stressii vaikken muista enää mistä,

jossain välistä homma lähti käsistä” (ur Lokki)

”Hei, kuka varastaa aikamme,

mihin hetket ne hukkaamme,

itse elämämme tuhlaamme,

ja laput silmillä kuljemme,

kaksi käskyä, kaksi tärkeitä

Kaksi käskyä

Niin vähän aika meille annettiin

vain hullu tuhlaa sen lurhuksiin

vain kaksi käskyä tärkeitä,

Jumala rakastaa ja ihmistä!” (Ur Aikaa)

Man måste ju älska.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

