Massage

– Hej och välkommen, jag heter Nancy! Massage, visst? (Vi skakar hand). Sen visas jag in i ett pyttelitet rum, bara snäppet större än garderoben i vårt sovrum i Finland.

Det är ju egentligen en märklig situation. En mänska som du kanske träffar för allra första gången ser celluliterna, groparna, ärren, hårväxten, eksemet och allt annat som gör din kropp till din. Det borde vara för intimt för att vara avslappnande, borde det inte?

Det kunde vara märkligt (det kan vara märkligt, om inte massören är väldigt lyhörd, professionell och hänsynsfull). Men de flesta massagesituationer jag varit med om har inte varit märkliga. Alls. (Här kunde jag kanske utveckla min tes – att massagekulturen i Finland ersatt bastubaderskorna som fanns förr i tiden).

Om jag ska lista några saker som jag tycker riktigt mycket om så finns massage med. Massage, en god läsupplevelse, en bra TV-serie, konst (ja konst, absolut!), träning, ett betydelsefullt samtal, god mat. Därför är det kanske inte så konstigt att jag kollar upp de städer vi besöker utgående från de punkterna. Var kan man få en massage? Finns det en konstutställning man kan besöka? Var serveras det månne god mat?Nej, det är inte saker  som tävlar med det som finns allra överst: familj, vänner, kyrka, min tro. Men jag mår bättre om de där mindre sakerna får ingå i mitt liv på något sätt.

Vilka saker finns med på din lista?

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

