Om förmåner, bidrag och att eventuellt avstå.

En av mina facebookvänner, Annika, ställer en synnerligen intressant fråga i sin status. Hon konstaterar först att Finland behöver spara, men att nästan ingen vill att sparandet ska drabba just dem. Men om vi skulle få välja – vilka förmåner kunde vi tänka oss att avstå från?

Jag kan inte länka till diskussionen, men jag listar några av de förmåner folk kunde tänka sig att vara utan:

– Semesterpengen (konstig lyx att inte bara få betalat för att vara ledig utan dessutom en belöning för att inte göra någonting)

– Pekkasdagarna

– Mammalådan (eller de 140 € som staten betalar ut om man vill ha pengar istället för lådan)

– Frångå helt gratis utbildning. Betala en liten summa (100 €) per barn och per termin/år för grundskoleutbildningen

– Förkorta semestern

– Gå upp i arbetstid för samma lön

– Omforma barnbidraget så att det skulle vara inkomstbaserat

– Betala för sjukhusbesök/tandläkarbesök för barn

Själv skulle jag ogärna ta bort någon av de förmåner vi har. Det finns familjer där en extrautgift på 20 € är för mycket. Däremot kan vi nog gärna spegla oss i den här frågan. Vad kan jag tänka mig att avstå ifrån? Man måste ju knappast till exempel ta emot barnbidraget. Man måste ju inte heller ansöka om tilläggsdelar eller ersättningar bara för att man har rätt till det.

Själv kunde jag tänka mig att göra barnbidraget inkomstbaserat (på familjens totala inkomster). Om man kan spara hela barnbidraget så behöver man det inte, tänker jag. Personligen skulle jag inte ha något emot att betala en avgift för barnens sjukhusbesök eller tandläkarbesök, men det skulle jag inte vilja införa som ett måste.

Vilka förmåner kunde du tänka dig att avstå ifrån?

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om förmåner, bidrag och att eventuellt avstå.

  1. Petra skriver:

    Jag skulle nog kunna avstå från mammalådan och pekkasdagar. Semesterpengen behövs dock för att man ska ha råd att göra nåt extra på semestern :).
    Tycker inte att man ska börja betala för läkar/tandläkarbesök för barn, för det leder lätt till att mindre bemedlade då drar sig för besöken vilket barnen lider av. Tycker inte heller att utbildning skall kosta, åtminstone inte i grundskolan.
    Mera jobb och mindre semester – nej tack!

Kommentera

