Premiär.

Marthaförbundet kör kampanjen Svinnkampen för att försöka minska på matsvinnet i Finland. Jag gläds. Min farmor Siri lärde mig att man inte får kasta bort mat, och ändå kastar finländare i medeltal 23-24 kg ätbar mat per person och år. I farmor Siris anda vispade jag ihop en surmjölkskaka idag, eftersom det visade sig att vi hade mjölk som surnat här hemma. Jo, just så där sur, klimpig och äcklig som sur mjölk blir när den skär sig var den.

Kan man använda den? undrade jag försiktigt för mig själv och försökte googla. Blev inte mycket klokare men bestämde mig för att testa! OCH DEN BLEV JU JÄTTEGOD! Surmjölkskaka är dessutom billig att baka, det behövs egentligen inget smör eller ägg även om jag blandade med lite smör den här gången.

Mitt bidrag till ett minskat matsvinn är alltså att puffa för surmjölkskakan! (Jag VET att farmor skulle vara stolt över mig! Hennes matrester blev till kulinariska höjdpunkter och hon bakade det godaste brödet man kunde tänka sig. Aldrig blev det likadant två gånger i rad. Hon blandade ju med det som behövde användas upp. Någon liten slev havregrynsgröt från morgonen, lite trött äppelsylt – allt kunde användas).

SURMJÖLKSKAKA

4 dl surmjölk

4 dl vetemjöl

2 dl socker

0,75 dl sirap

1,5-2 tsk matsoda

1 tsk kanel

2 tsk nejlika

1 dl smält smör

Blanda ihop samtliga ingredienser. Smörj en form (för riktiga marthapoäng kan man med fördel använda en gjutjärnsstekpanna), bröa den, häll i smeten och så in i ugnen: ca 30 minuter på ca 200 grader. Jag är inte hundra på temperaturen, så testa er fram.

God blev den!

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

