Ett nytt mål.

Jag tycker om att springa. Eller det är den träningsform som hållit sig kvar i mitt liv under ganska många år. Jag sprang redan som tonåring och minns ännu hur jag som kanske 15-åring sprang den ca 14-15 km långa rundan runt Fränsviken och Vissa innan det blev vanligt att göra sådant.

Jag springer dels för att jag mår bra av det. Jag märker hur gott det gör mig när jag av någon anledning inte kunnat röra på mig som vanligt. När en förkylning eller andra planer lagt stopp för den vanliga träningen. Jag får ont i ryggen, blir trött och sover sämre om jag inte rör på mig.

Jag tränar också för att kompensera ett generöst matintag. Jag tycker väldigt mycket om mat. Att läsa recept, att planera maten, att laga den. Och att äta den. Kan man njuta av mat så har man många glädjestunder varje dag. Är man ute och rör på sig så har man också bättre matlust.

Jag tränar också för att jag behöver någonting konkret att fokusera på. Någon (pappa) restaurerar gamla traktorer. Någon (bröderna) har fått pippi på jakt. Någon (Ove) bygger. Någon (jag) tränar med vissa mål i sikte. Jag tror att vi mår bra av att få se konkreta resultat ibland. Att fostra barn, att skapa familjegemenskap, att arbeta som missionär – allt det där är långtidsgrejor. Man ser sällan resultat riktigt direkt. Men i träningen gör jag det.

För ett tag sedan hade jag som mål att slå mitt distansrekord. Det gjorde jag. Nu har jag som mål att jobba med farten. Jag vill träna på att bli så snabb som möjligt på 5 kilometer, och sedan på 10 kilometer. Sedan vill jag slå mitt distansrekord igen. Däremot har jag inga strikta träningsprogram. Jag springer och styrketränar varje vecka, men när och hur låter jag dagsformen bestämma. Men jag skulle kanske inte komma mig ut lika ofta om jag inte hade något mål alls. Åtminstone skulle det inte vara lika motiverande.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

