Tipsar om magnesium!

Under vår förra period i Kenya fick jag hur många förkylningar som helst. Kroppen var trött, hela jag var ganska trött. Dessutom ville jag träna, men märkte att återhämtningen gick mycket långsammare på så här hög höjd. Jag hade inte med mig några tillskott eller någon hjälp för att återhämta mig snabbare.

Den här gången har jag använt magnesium. Jag äter det inte regelbundet, men skyfflar in ett par tabletter efter ett tuffare träningspass. Dessutom köpte jag ett magnesiumspray från en hälsokostbutik i Finland. Det är faktiskt det jag vill tipsa er om!

magnesiumspray

Sprayen jag köpte ser ut som på bilden, men den finns säkert i en mängd varianter.

När jag googlar magnesium så läser jag till exempel här att brist på magnesium kan förorsaka domningar, muskelkramper, irritation och bristande uppmärksamhet. Det finns ett samband mellan magnesiumbrist och migränhuvudvärk, men också stress, ångest och depression kan bero på magnesiumbrist. Här framkommer det att magnesium har en avslappnande effekt på muskler, och att den avslappnande effekten gör att vi sover bättre. Magnesiumbrist kan komma av t.ex. amning, stress, hormonstörning och hård träning. ”Ju mer man tränas och svettas, desto mer behöver man se över sitt magnesiumintag”, skriver Martin Kreutzer här. Det betyder att vi som tränar i hög värme riskerar att förlora magnesium när vi svettas mycket.

Själv har jag goda erfarenheter av magnesium som tillskott. Det gör väldigt gott för spända muskler. Igår, efter en länk i lite tuffare tempo, blev jag spänd i nacken, käken och mellan skulderbladen. Jag hade tänkt ta en värkmedicin, men drack en magnesium brustablett och så smörjde Ove in ryggen med magnesiumsprayen. Jag smörjde också in nacken och käkmusklerna med sprayen. Sen lade jag mig ner på tennisbollarna som en naprapat tipsat mig om.

En stund senare? Ingen värk alls längre, sov gott hela natten och vaknade utan träningsvärk.

Jag har också testat att spraya direkt på ett område där jag hade haft sendrag i flera timmar. En stund efter jag hade sprayat på så slutade det.

Edit: En läsare uppmärksammade mig på att en läkare hade sagt att man bara ska äta magnesium regelbundet i tre månader, och sen ha en månads paus. Under en strikt diet utformad av näringsterapeuter som jag gick på för ett antal år sedan så åt jag magnesium under längre tid än så. Men det lönar sig i alla fall att ha i bakhuvudet!

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tipsar om magnesium!

  1. Annika skriver:

    Tack för tipset!

Kommentera

