Vilken festdag!

Så var den äntligen här, festdagen. Hela kvällen och så gott som hela natten har folk hållit på och förbereda allt som skulle förberedas. Ngoto Saruni hade sovit en timme på morgonkvisten.

Vi kom till kyrkan innan brudparet, och fick följa med hur kvinnorna hjälpte varandra att göra sig festfina.

DSCN4293

Ove hämtade brudparet och den närmaste familjen med Cruise, vår bil. Cruise var för övrigt väldigt fin i bröllopsmundering: band, rosett och ballonger.

DSCN4280

Brudföljet anlände, och längst framme stod färggranna flickor. Bruden var för övrigt inte klädd i vit klänning. Jag visste på förhand att hon valt att låta sy upp en ny dräkt istället. Den dräkten kommer hon att kunna använda senare också. En vit klänning har man ju oftast bara på själva bröllopsdagen.

DSCN4338

Prästen Silas välsignade brudparet.

DSCN4462

DSCN4534

Och efter sång, predikan av en gästande evangelist, bön och en del annat var det dags för bröllopstårtan. Jag sa några inledande ord, vilket jag uppmanats att göra. Att det här var en fin dag, en dag att fira och glädjas över, att glädje är en fin sak att dela med andra och att kakan kunde symbolisera brudparets glädje. Så delades kakan. Först kom brudparet och matade varandra med varsin liten bit, sedan delades ungefär halva kakan ut till mänskorna i kyrkan. De flesta (vuxna) fick nog smaka varsin tugga, tror jag. Resten av kakan sparades och kommer att tas hem av brudparet.

DSCN4639

Jag hade dekorerat bröllopstårtan utgående från de önskemål jag fått. Tårtfatet skulle täckas med ett blått och glittrigt papper, och ovanpå den vita tårtan skulle färgerna rött och grönt användas. Brudparets namn skulle också finnas med.

DSCN4652

Efter att ha fullgjort min uppgift andades jag ut och satte mig utomhus, åt en tallrik kokt potatis, ris, kål och kött. Köttet torde för övrigt ha varit från oxen som slaktades dagen innan. Om det här bröllopet skulle ha varit ett riktigt traditionellt samburubröllop skulle endast krigarna ha ätit av köttet från den slaktade oxen. Men eftersom det här var ett kristet bröllop och ett kyrkbröllop användes köttet till bröllopsmaten istället. Att slakta en oxe är för övrigt ett mycket viktigt inslag i samburubröllop. Under ett traditionellt bröllop är det själva tecknet för att brudparet är gifta.

DSCN4741

Grannpojken Isak satte sig ner på ett träd och funderade lite.

DSCN4718

Vi hade ju uppmanats klä oss med traditionella tygstycken och samburusmycken. Då kan man till exempel se ut så här:

 DSCN4723

DSCN4726

DSCN4731

Ett inslag under bröllopet var överlämnandet av bröllopspresenter. Kyrkmedlemmarna hade köpt en ny säng åt brudparet. Brudparet fick också ett får, samt en mängd andra gåvor.

DSCN4709

DSCN4281

Alla de (hundratals) mänskor som dök upp vid kyrkan fick vara med om en fin festdag! Jag hoppas att brudparet själva också njöt och tyckte att det var en rolig dag.

Edit: Om det här skulle ha varit ett traditionellt bröllop skulle krigarna INTE ha ätit av den slaktade oxen.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Vilken festdag!

  1. Oj så spännande! Våra finländska bröllop känns väldigt överdrivna i jämförelse. Vad fina alla var!

    • kvintettfamilj skriver:

      Javisst. Jag tänker också vilket detaljfreak jag själv var när det begav sig. Vilket sjå med bordsdekorationer och sånghäften och exakt rätt skor och snygg make-up. Å andra sidan är nog våra bröllop mera personliga! Åtminstone det här bröllopet var mera ceremoniellt än bröllopen i Finland.

      • Anna skriver:

        Själva tillställningen i kyrkan tyckte jag var mer överdriven än i Finland 😀 Men resten var ju enklare! En liten rättelse, under ett traditionellt samburubröllop får krigarna INTE äta av oxen, det tycks vara någon slags förbannelse med det och de påstår att om en krigare äter av oxen blir han tokig. Gubbarna däremot grillar och äter skilt för sig.

      • kvintettfamilj skriver:

        Aha, Anna! Jag trodde du sa att det bara var krigarna som fick äta det! Ska ändra!

  2. Maria skriver:

    Intressant! och vilken fin tårta du hade bakat *applåder*

    • kvintettfamilj skriver:

      Hahaha! Jag ska nog inte satsa på en karriär som bagare! Men här fanns det inte så många val. Det går att köpa (fruktansvärt dyra) bröllopstårtor i staden. Jag skulle aldrig ha tagit på mig att göra en hel, stor, traditionell bröllopstårta, men en endaste liten en kunde jag göra. Med de ingredienser vi hade tillgång till och på det sätt som gick att genomföra. Men den var faktiskt riktigt god!

  3. Marianne Asplund skriver:

    Det här, Eva, var helt underbart :)) Var pojkarna också med på bröllopet?

Kommentera

