Måndagsmåttligt.

I måttlighetens anda försöker jag återgå till en lite mer hälsosam livsstil efter semestern.

Jag ska tipsa om två hälsosamma mellanmål som jag hittat och testat.

Ketobollar/snöbollar:

ketobollar1

Foto och recept härifrån.

Mangoglass med kokosgrädde:

dairy-free+mango+coconut+sorbet

Foto och recept härifrån.

Både snöbollarna och mangosorbeten innehåller kokosgrädde. Det får man genom att lägga en burk kokosmjölk i kylen ca 8 timmar (enklast över natten) och sedan använda det vita lager som finns överst i burken när du öppnar den. I botten av burken finns några centimeter genomskinlig vätska, den ska du alltså inte använda här.

Nästa gång jag gör snöbollarna ska jag lägga med lite krossade nötter, kanske lite proteinpulver och eventuellt lite smör. Det här är ett bra basrecept som man säkert kan variera i mängd och massor!

I mangosorbeten blandade jag i lite citronzest. Det blev jättegott! Jag blev sugen att testa med andra frukter: banan, ananas, passionsfrukt. Alfons gillade det här mellanmålet massor, Oliver tyckte sorbeten var okej medan Vincent var lite tveksam (fast han åt nog upp den).

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

