När andras axlar tyngs.

Så mycket runtom oss påminner mig om att livet är skört, och att det liv jag lever idag inte nödvändigtvis kommer att vara det liv jag lever imorgon. Så mycket kan hända så snabbt.

Jag tänker på det där missionärsparet som återvände hem efter något år i Kenya. Väl i hemlandet blev mannen hjärtopererad, verkade återhämtade sig väl, fick sedan hjärtstillestånd och kämpar just nu för att återfå sin hälsa. Jag tänker på den kvinna som sitter vid hans sida och kämpar minst lika mycket.

Jag tänker på en familj där mamman av olika orsaker inte kan bo hemma just nu.

Jag tänker på den kvinna som klev rakt in i vårt vardagsrum i förmiddags med en lite för stirrig blick och en lite för liten baby på sin rygg.

Mitt liv ser så annorlunda ut just nu. I den dag som är nu finns ingen kris. Småsaker, jovisst. Ett tålamod som kunde töjas, en kärleksfullhet som kunde övas upp, en omåttlighet kunde tyglas. Men kris? Tårar, skärvor och ont i magen för att allt håller på att rämna och ingen kan säga hur morgondagen kommer att bli? Nej. Inte mitt liv, inte just nu.

Jag önskar att jag kunde ha lättare till tacksamhet, för jag har all orsak att tacka. Tänker jag och försöker komma ihåg att lyfta upp det där missionärsparet som har många veckors sjukhusvistelse kvar framför sig. Tänker jag och försöker komma ihåg att be för den där familjen där allt håller på att rämna. Tänker jag och försöker komma ihåg att lyfta upp den där kvinnan med för stirrig blick och för liten baby på ryggen i händer som kan hjälpa där mina armar är för korta och min okunskap för stor.

Den som just nu är stark kan gärna använda sin styrka för att hjälpa den trötte, tänker jag och försöker minnas att göra just det. Nu när mina axlar inte tyngs så hårt och mitt liv inte ligger i skärvor.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

