Kvintettfamiljen funderar på måltidsharmoni.

För hundra år sedan skrev jag ett inlägg om Susanne Histrup och en historia om ett restaurangbesök som hon delade på sin blogg. Tack vare google (antar jag) hittade Susanne det inlägget här på bloggen och tittade in hit för att kommentera. Jag bad henne utveckla ämnet familjemiddagar och att äta på restaurang med en stor familj. Nu hoppas jag att google för henne hit igen så vi flerbarnsföräldrar kan få tips.

Tänk om det finns några riktigt enkla knep för harmoniska måltider? Tänk om Susanne har hittat de där knepen?

Nu blir jag förfärligt nyfiken på hur måltiderna hemma hos er ser ut. Hyfsade? Förskräckliga? Efterlängtade? Kaotiska? Kärleksfulla? Tysta? Pratglada?

DSCN2951

Alfons, 9 år, kockar gärna. Några enkla maträtter behärskar han så gott som helt själv.

Hos oss är det så här: barnen och jag brukar ha jätteroligt när vi lagar mat. Det händer sig ganska ofta att jag ber något av barnen komma med mig i (vårt pyttelilla) kök. Det blir oftast ett mysigt umgänge. De lär sig laga mat från grunden och jag tänker mig att det ger någon slags respekt för det som serveras senare. Ibland planerar vi menyer tillsammans. Och jag tycker att det är helmysigt att Vincent, 3 år, önskar sig vitchoklad pannacotta på sin födelsedag (i oktober).

Sen är maten klar. Vi försöker samla ihop alla barn från granngårdar och fotbollsplaner och få alla händer tvättade. Vi oss till bords. Vi äter. Men sällan tycker jag det kan beskrivas som speciellt harmoniskt och lugnt. Vatten ska serveras (kan jag få meeeeera? Meeeeeraaaaa!!!!), Vincent tjurar (han tycker bara om mannagrynsgröt), Alfons och Oliver blir trötta på tjuret och bra dagar, när vi orkar, så tittar jag och Ove på varandra och småler för att det är som det är. När vi inte orkar så blir vi trötta och griniga och tjatiga vi med.

Ungefär så hemma hos oss. Hur är det hos er?

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kvintettfamiljen funderar på måltidsharmoni.

  1. Annika skriver:

    Hos oss ja. Jag säger bara suck. Skönt att höra att vi inte är ensamma.

  2. Annika skriver:

    Nej, det blir lite gnäll och skrik och mat/mjölk på golvet och protester..konstigt nog inte när det gäller något sött och gott.

Kommentera

