Listan

Vad ser du på?

Vi har plöjt igenom några säsonger av the Mentalist de senaste månaderna. Bra serie. Annars mest på man och barn. Och trafiken nu när vi befinner oss i Nairobi.

Någon du beundrar?

Ove. För att han är så fruktansvärt bra på att köra i tuff trafik. Efter en liten chockartad körupplevelse i Florens 2007 så har han bara gått från klarhet till klarhet. Han tar oss från vilket A som helst till vilket B som helst. Och alla ni som kört igenom Nairobi i rusningstrafik vet att det inte är en barnlek.

Vad klär du dig helst i?

Mina svarta haremsbyxor. Fruktansvärt sköna. Resår i midjan, lösa och lediga, gjorda av bomull. Dessutom gör de att jag känner mig lite lagom bohemisk.

Din senaste intressanta diskussion?

Soffdiskussionen med Ove igår kväll.

Eller med taxichauffören James som körde mig till konstgalleriet. Han är gift, pappa till tre söner, tycker inte speciellt mycket om konst, gillar traditionell afrikansk dans, uppskattar den politiska oppositionen i Kenya, håller med om att det är svårt att beskriva Kenya eftersom det består av så många olika kulturer.

Någon rädsla?

Tandläkarbehandlingar. Ormar. Svårt att säga vilken som är värst.

Är du en lagspelare?

Det beror på. Jag jobbar gärna i team, men har också ett behov av att få köra själv. Det finns väl en orsak till att löpning är den träningsform jag tycker allra bäst om.

Hur ser livet ut om 10 år?

Haha. Fruktansvärt bra fråga! FÖRMODLIGEN bor vi i Finland. FÖRMODLIGEN jobbar både jag och Ove, förhoppningsvis inte heltid någon av oss. Hjälp! Kom just på att Alfons är 19 år då. Vad betyder det? Hur ser livet ut då?

Vilken färg beskriver dig bäst?

Kan omöjligt välja bara en. Kanske det beskriver mig?

Vart vill du resa?

Jag har ett nyvaknat intresse för Marocko. Färggrant, dramatiskt, kryddstarkt. Så föreställer jag mig det landet. Har kanske fel.

Jag och Emmi har också drömt oss bort till en lång weekend i Italien, nära en lokal matmarknad tillsammans med våra äkta män. Lite träning, mycket snokande i lokala råvaror och massor av matglädje. Så skulle den resan se ut i stora drag. Vi skulle ha mycket, mycket roligt.

Och så behöver jag träffa Annie, den kvinna jag kom att kalla sommarsyster år 1999 då jag spenderade en sommar i Vancouver, USA. Annie var 16, jag 17. Numera är hon gift och har barn. Jag vet att vi skulle trivas tillsammans nu också. Och att vi skulle prata ihjäl oss.

Hoppa fallskärm eller dyka med hajar?

Nej tack. Jag körde gokart idag och kände mig lagom galen och modig. Det var förresten väldigt roligt. Jag blev ivrig och försökte köra så fort som möjligt.

Vad tycker du att är jobbigt?

Att hitta nya författare och bra böcker.

Vad skrattade du åt senast?

Min bror hade gjort en grattis-på-födelsedagen-film åt Alfons idag. Den var ungefär 2 minuter lång och fruktansvärt rolig. Jag skrattade nästan hela tiden.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

