När rastlösheten leder hem.

Läsplattan på reparation i Nairobi. Har inget att läsa.

Sötstrejk fram tills semesterresan börjar på måndag. Ingen vits att vara kreativ i köket alltså.

Ett krånglande internet.

Har försökt få läsprogram på både telefon och dator att fungera. Utan resultat.

Problem med att få vatten ur kranarna.

Elavbrott.

Småruggigt och kyligt.

Jag är inne på min andra semestervecka och är uttråkad och rastlös. Jag har sprungit nästan varje dag eftersom det inte funnits så mycket annat att göra. Det krävs inte så mycket för att livet här ska bli lite för litet.

De här perioderna brukar sluta i ett crescendo. Det behövs ett klimax, en punkt där det vänder.

Jag var på länk. Och kanske var det den upplyftande undervisningen som jag nyss hade hört, eller kanske var det den klassiska musiken som jag lagt på efter undervisningen som fick det hela att lossa.

Jag vill hem och dansa balett, tänkte jag klarsynt. Just nu vill jag befinna mig i en danssal i Jakobstad och dansa balett.

Dansa här! uppmanade något i mitt inre. Du kan dansa här!

Ögonen fylldes av tårar, hjärtat av oändlig tacksamhet. Jag vill vara här. Jag vill göra det vi gör. Jag vill se samburuerna få höra Guds ord på sitt modersmål. Jag vill se Gud nå mänskor. Möta dem, vidröra dem, frälsa dem, hela dem. Jag vill Jesus.

Så jag dansade. Så fort jag kom innanför porten slöt jag ögonen och dansade. Bilens framgrill blev den stång balettdansöser håller i som stöd under träningarna.

Rak rygg. Armen i rätt position. Plié.

Lite tårblank i ögonen möttes jag av två kärleksfulla småpojkskramar.

– Älskade mamma, viskade en i mitt öra.

Hemma.

Jag hann bara sätta mig ner och börja töja så meddelade mannen att vi får tillbaka plattan imorgon.

Jesus, balett, familjen, läsplatta och en snart upphävd sötstrejk.

Halleluja!

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

