En inre djupdykning.

Jag fick en liten kris efter mitt förra inlägg (okej, en väldigt liten, men i alla fall). Jag är inte jag utan åsikter. Så jag började gräva inombords för att hitta de grundstenar som jag på något sätt bygger mitt liv på.

Det visade sig att jag visst tycker. Här kommer några av mina grundbultar:

1. Jag tycker att glass är slöseri med mejeriprodukter. Förstör inte grädde genom att frysa den. Snälla.

2. Jag tycker att kärlek och gränser hör ihop.

3. Jag tycker att begreppet kärlek överlag många gånger både uppfattas och används på märkliga sätt.

4. Jag tycker att Ove är snygg och att han just nu utmanas på riktigt sunda sätt. Jag tycker om hur han hanterar de utmaningar han ställs inför.

5. Jag tycker att vi inte är skapta för det liv vi lever i väst. Jag tycker det är fegt av oss att inte våga utmana rådande normer mer än vi gör.

6. Jag tycker att kristna sammanhang utan liv är det mest tråkiga man kan tänka sig och att man både ska våga kapa, bevara och skapa kristna traditioner.

7. Jag tycker att Bibelns budskap är underbart. (Därmed står jag inför en paradox: varför väljer jag då så ofta att läsa något annat?). Tänk om det faktiskt är sant att Gud finns? Att livet gick sönder en gång för länge sedan och mänskans ursprungliga, hela gemenskap med Gud gick förlorad? Att Gud själv älskar oss så mycket att Han offrade sin egen son för att den där ursprungliga, hela gemenskapen skulle återupprättas?

8. Jag tycker att mina syskon och deras fruar är helfestliga. Jag tycker om att veta att mina föräldrar är på en 6 veckor lång seglats just nu.

9. Jag tycker att äktenskap är en institution, ett förbund, värd att bevaras.

10. Jag tycker att man kan leva ett riktigt rikt liv utan alkohol.

Så där ja. Jag kan sova lugnt.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

