I vår soffa.

DSCN2996

DSCN3001

Hela vårt vardagsrum fylldes med fina mänskor den här eftermiddagen. En del av dem har jag lärt känna, men inte alla. Kyrkans bibelstudiegrupp samlas på tisdagar, och idag hade jag bjudit hem dem till oss. Så de förgyllde den här annars lite regngråa tisdagen!

Vincents fina vän Samweli kom också. Fast när jag bad Vincent om ett foto, så påstod han sig numera vara kompis med Katrina. Allt för att slippa fotas. Det har kanske blivit lite för mycket av det den här sista tiden. Till slut fick jag dem i alla fall att sätta sig nära varandra en liten stund.

Att det finns någon form av gemenskap på den plats dit man flyttar är kanske a och o. Mänskorna i församlingen är mina nycklar till samhället här. Gudstjänst på söndag, någon gång bibelstudium på tisdagar och prästens fru som kommer hem till oss varje vardag och hjälper med barnen och hushållet utgör stommen i vår vardag. Prästen och hans fru har tagit oss med på hembesök och öppnat dörrar till olika platser och mänskor. När jag t.ex. berättade för ngoto Saruni (prästens fru) att jag sett och hört unga män dansa och sjunga vid en skola, så fick jag veta att skolorna tävlar i traditionell samburudans och sång. Vilket ledde till en inbjudan om att komma med och se på tävlingen sen när det är dags. Jag hoppas också att det ska bli möjligt för oss att vara med på ett traditionellt bröllop innan vi åker hem.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till I vår soffa.

  1. Marianne Asplund skriver:

    Lilla surkarten 😘😘😘

  2. linda skriver:

    Härligt !
    Tävling isamburudans låter också väldigt spännande.

Kommentera

