Maj.

– Maj är en tuff månad både för elever och lärare. Alla är trötta, brukar hon säga som jobbar som lärare.

Jag har inte kunnat göra så mycket mer än nicka och försöka förstå. Det är åratal sedan jag var elev, och jag har inte jobbat som lärare tidigare.

Innan nu, vill säga.

Hon har rätt den där väninnan. Det börjar kännas att man har en lång termin bakom sig. Jag har inte lika mycket inspiration som för någon månad sedan, och ändå återstår lite mer än en månad innan sommarlov tar vid.

Så hur ska jag göra för att orka?

träningsinspis 3

Jag bestämmer mig för att göra lite mer av sådant som gör mig glad, så jag googlar inspirationsbilder löpning på nätet, letar efter ett nytt träningsprogram, laddar upp hurtfriska slogans i det här blogginlägget och funderar på att försöka slå mitt längdrekord i löpning. Jag är inte intresserad av att springa snabbt, det orkar jag inte göra här på hög höjd och i värme, men jag brukar orka springa rätt länge och sega på.

träningsinspis 2

Träning gör mig glad. Konkreta mål gör mig glad. Och plötsligt känns maj lite kortare. Trots en rejäl månad i klassrummet, trots nästan två månader innan semester. Lite mera träning, något nytt mål, några nya matrecept. Det känns roligt. (Sen kanske jag får tänka om ifall kroppen vill vila och ta det lugnare, då blir det så).

träningsinspis 4

Det är min plan för maj.

Och nej, den här sortens plan skulle inte ha varit rätt plan i alla skeden av livet. Den skulle ha varit för ytlig och för tuff. Ibland ska man sova mycket och satsa på överlevnad. Men ibland kanske det räcker med en liten puff i en riktning man vet att man mår bra av. När livet inte är bottenlöst mörker, kris och själavård, då kanske lite mera träningstid (och i mitt fall – min enda chans att vara helt ensam här i Kenya) kan vara en bra plan.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

