Vad jag skulle ta med mig till en öde ö. Eller till Kenya.

Jag tycker inte att vi har massor av saker med oss. Det mesta vi packade ner är sådant vi använder, men det finns saker vi använder olika mycket. Och en del skulle vi klara oss utan.

Här kommer min lista på saker jag absolut inte skulle vilja vara utan:

  • En kamera. Jag använder min nästan varje dag och förevigar saker såväl privat, för blogg och för nyhetsbrev och dylikt. Jag har inte ångrat att vi satsade lite pengar innan vi for på en ny kamera. Det var väl investerade pengar.
  • Surfplatta. Barnen har sina spel på den, jag använder den som läsplatta. Jag kan dela telefonens internet och t.ex. låna böcker. Dessutom tar vi med den i bilen när vi ska resa många timmar. Underlättar massor.
  • Potatisskalare och osthyvel. Och andra småsaker som underlättar hushållsarbetet. Har t.ex. med en golvmopp från Finland. En sådan som du fäster en trasa på med kardborreband. Fungerar super på kakelgolven i vår lägenhet. Rotborsten som jag packade med har också kommit till användning.
  • En iPod. Jag passar oftast på och lyssnar till något intressant när jag springer. Det är ett bra sätt att få lyssna till saker på ens eget modersmål. En del barnmusik och sagor finns också tillgängliga där. Brukar kunna minska frustrationen hos någon under långa bilresor.
  • Favoritkryddor.
  • WhatsApp. Familj och vänner befinner sig ett knapptryck ifrån oss via WhatsApp. Jag fotar när jag är ute på länk och skickar åt kompisarna. Jag spelar in snuttar från kyrkan och delar det med någon annan. Vi filmar barnen och skickar åt deras kompisar och bekanta.
  • Material för fritidsintressen. I mitt fall träningskläder, pennor, kritor, målarpenslar, vattenfärger och papper, tillgång till böcker (några få pappersversioner, desto fler e-böcker) och filmer. Träningen vidgar min värld. Ritandet gör mig harmonisk och förnöjd. Böckerna stimulerar mitt huvud och filmerna underhåller. Det där är väl olika från person till person tänker jag. Ove har sina verktyg, ett frisbee, badmintonmajlor och träningskläder. Magnus gör dataspel och bygger en datastyrd bil av en Raspberry Pi (googla det, kan inte förklara), Anna bakar bröd, gör musli, läser finlandssvenska (dags)tidningar och handarbetar ibland. Vi behöver alla bryta av vårt arbete med saker vi tycker om.
Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

