”Att prata är medicin!”

”Kuongea ni dawa!”, säger hon som finns i vårt hem varje vardag. Jag älskar henne för de orden. Nu hittar vi gemensam plattform, nu hittar vi gemenskap. Någonstans här kliver insikter och livserfarenhet över kulturella skillnader och olika språk. Jag älskar henne för att hon bygger den trappan med sina ord, låter mig kliva över djupen och nå samförstånd.

Att prata är medicin, menar hon som fort gjort sig oumbärlig hemma hos oss. Hon tror också på att säga ut saker, på gemenskap, på samtalets betydelse.

Vi har inte gemensamma ord för det vi diskuterar. Jag kan inte den här vokabulären på swahili. Vi säger ”daktari ya moyo” (hjärtats doktor) när vi i samtalet nuddar vid själavård.

”Kuongea ni dawa!”, säger hon och får det att låta så oerhört vackert. Hon kunde övertyga vilken självvald eremit som helst att söka sig till gemenskap.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Att prata är medicin!”

  1. Nilla skriver:

    Hej igen Eva.😃
    Så sant, så sant.
    Att prata är medicin. Den bästa medicinen
    för att själen ska få ro.
    H. Nilla

Kommentera

