När moln ger hopp.

Vi fick ta del av ett så gripande och vackert vittnesbörd i dag över vilken betydelse de matpaket som delades ut igår fått för en speciell familj. Mannen i familjen hade kommit hem på kvällen utan att veta om att de hade fått ett matpaket. Han hade arbetet hela dagen i skogen. Han arbetar alla dagar, oftast bara med en mugg te i magen på morgonen innan han far iväg. Nu kom han hem och stupade i säng. ”Vill du ha en mugg chai (te)?” frågade hans hustru. ”Det finns inget te i det här huset”, hade han svarat. ”Det finns det!”, sa hustrun och kunde visa maten de hade fått. Mannen hade blivit så glad – nu kunde han vila på söndagen och fara i kyrkan! Det fanns ju mat i huset! Han kunde ta ledigt en dag och lyssna till Guds ord!

Aldrig tidigare har jag levt så nära naturens villkor som jag gör just nu. Det finns mänskor i Finland som gör det; bönder, fiskare och säkert flera yrkesgrupper. Men jag har inte levt ett liv där vädret påverkat mina livsomständigheter nämnvärt. Det gör det egentligen inte här heller, men vi vet vad det skulle betyda för mänskorna runtom oss. Regn innebär mättare magar småningom, och därför sneglar jag nu som då mot himlen och försöker tolka vädret. Det blåser. Det brukar betyda att regnen är på kommande. Mulet. Bra, bra, bra.

Och faktum är att vi ser tunga, gråa moln över bergen. Och faktum är att vi hör lite muller i luften.

Något som liknar vädjan stiger upp från mitt inre: gode Gud, låt det regna.

Låt det regna.

Låt det regna.

Gode Gud, låt det regna.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till När moln ger hopp.

Kommentera

