Eva goes samburu – del 1.

Det är inte alldeles lätt och självklart att man lär känna mänskor i en stadsmiljö, det vet vi ju. Det gäller också för livet i Maralal. Jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt av kulturen och träffa så många mänskor som möjligt under vår tid här. Nu försöker jag nå UT UT UT i den grad det är möjligt med den uppgift jag har här.

Och idag gick det! Just nu pågår en workshop för lärare här i Maralal, som Anna är engagerad i. Annas arbete går ut på att utveckla samburuernas skriftspråk, och att på olika sätt stöda det litterära arbetet. Till det arbetet hör att ordna olika workshopar, där hon också är med och undervisar.

Det var så intressant att sitta och höra på diskussionerna. Hur skulle olika saker uttalas? Vilka ord skulle stavas med ett r, vilka med två? När används y och när yi?

Jag skulle gärna lära mig samburu, men jag vet att vi inte är här tillräckligt länge för att jag ska kunna fördjupa mig i två språk. Jag får glädjas över den swahili jag lärt mig och lär mig och att jag idag på workshopen kunde presentera mig, berätta om mitt jobb som lärare i Maralal och varför jag kommit med på workshopen på swahili.

De flesta mänskor i Maralal har samburu som modersmål. Swahili är det språk som står dem näst närmast, engelska kommer kanske på tredje plats. Den bedömningen gör i alla fall jag. Och genom att prata swahili så möter jag dem åtminstone halvvägs. Swahili är varken mitt eller deras modersmål, men fungerar som en neutral plattform.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

