Om barn och skolor.

Innan vi fick barn, och när Alfons ännu var riktigt liten, så drömde jag om att våra barn skulle gå i en liten, idyllisk byskola. De skulle uppmärksammas, utveckla sitt modersmål och förmodligen bli små Runebergar hela högen. Tänkte jag då.

I något skede insåg jag att det råder brist på små byskolor i Jakobstad, och att det inte ens skulle bli möjligt för våra barn att gå i den skola som var Oves barndomsskola. Då kunde jag plötsligt tänka mig något helt annat, och så ansökte vi om plats till Språkbadsskolan åt Alfons. Han kom in.

När det var dags att söka om plats åt Oliver så ville vi verkligen att han också skulle få börja i Språkbadsskolan. Vi hade sett alla fördelar med det sättet att lära sig språk på, och önskade att Oliver skulle få samma möjlighet. Vi var i Kenya när platserna lottades ut bland de som sökt, och fick veta att han inte fått plats. Besvikelse, besvikelse. Fast vi försökte vara positiva för hans skull när vi berättade att han skulle få börja i den lågstadieskolan närmast där vi bor. Och det skulle säkert också ha blivit hur bra som helst.

Efter många svängar fram och tillbaka fick alla som sökt det året plats – Oliver fick börja i Språkbadsskolan också!

Vi hurrade och jublade!

Och nu nås vi av riktigt goda nyheter! Det lär vara så (må det vara sant) att Jakobstad under en testperiod på tre år låter samtliga som vill få börja i Språkskolan.

Det betyder att Vincent också får börja där. Det betyder att alla våra tre pojkar får den chansen.

Varför vill vi det så gärna? Jo, därför att svenskspråkiga Alfons (8 år) läste en två sidor lång ganska svår text idag på finska och förstod innebörden. Han kunde till och med referera innehållet med egna ord och använda synonymer. På finska. Därför.

DSCN1377

Jag tycker fortfarande att små byskolor verkar idylliska, men Språkbadsskolan är ju helt enkelt fenomenal.

I’m just saying.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om barn och skolor.

  1. Nilla skriver:

    Hej Eva.
    Tänk om jag ändå fick börja i språkbadsskola,
    ja fast ren imoron. Lyckans ostar, era barn/ Nilla

Kommentera

