Vardagsbeskrivning.

Maralal, klockan 17.

Ponera att du hade haft vägarna förbi Maralal ganska sent på eftermiddagen idag. Då hade följande syner mött dig.

DSCN0629

Om du hade gått ut genom den här porten (inte in, som bilden visar) och tittat till vänster hade du sett några kenyanska barn leka.

  DSCN0627

Hade du tittat till höger hade du kanske, precis som jag gjorde, iakttagit den här cyklande mannen sakta åka förbi och bort. Du hade kanske blivit lite nyfiken på honom och hans livsomständigheter.

DSCN0621 DSCN0622

Men om du hade valt att gå in genom den port som bilden högst upp visar, då hade du kommit in på det område där vi bor. Då hade du kanske träffat vakten Dennis. Han jobbar som vakt åt ett bolag som har sitt kontor på det område där vi bor. Ni skulle förmodligen ha hälsat och pratat lite.

DSCN0620

Till en början skulle du kanske tycka att kossorna som går omkring mellan husen är en lite absurd syn. Efter ett tag skulle du börja uppskatta det arbete de gör och det sällskap de är. Kossor är otroligt mysiga djur.

DSCN0639

Du hade kanske sett Vincent skyndsamt sätta på sig skorna för att inte lämna på efterkälken när bröderna och grannbarnen sprang iväg för att leka.

DSCN0652

Det är möjligt att du skulle ha träffat den här mannen. Om jag hade funnits i din närhet så kunde jag ha presenterat er. Det här är vår språklärare Omanga, skulle jag ha sagt. Ni skulle troligen ha skakat hand och utbytt några artigheter. Kanske skulle ni ha skakat på era huvuden och i samförstånd småskrattande förundrat er över den dammiga, skumpiga och långa vägen hit till Maralal.

DSCN0608

Och skulle du ha kommit ända in i vår lägenhet, tagit av dig skorna i den kombinerade matsalen/vardagsrummet/entrén och tagit några steg in i vår vardagsvärld, då hade du hittat vårt kök. Du hade förmodligen blivit bjuden på borsjtjsoppa och pannkaka.

DSCN0645

Om vi säger så här: jag påstår att du skulle ha gillat.

Det gör nämligen vi. Megagillar.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Vardagsbeskrivning.

  1. ida skriver:

    Tack för titten,den var beskrivande. Jag kan riktigt tänka mig hur det ser ut… Bilden av Vincent och katten är hjärtandis vacker. Ljuset gör den sagolik. Bra att ni trivs! Ha det gott! Hälsar Svenlinarna

  2. Viktoria skriver:

    Åh vilket mysigt inlägg! ”Nu vill jag till Afrika!” sa jag åt Jocke. Och lilla Vincent som skynda, skyndar.. Älskade unge!

    • kvintettfamilj skriver:

      Kom, kom, kom! Det ÄR härligt! Varmt på dagen, svalt och kyligt på natten och morgonen. Perfekt! Vincent förgyller våra dagar med ljuvliga upptåg. ”Jag lälal mig!”, utbrister han förtjust när han upptäcker att han lärt sig något nytt. Som t.ex. att spela Blokus. Eller vinna mig i memory. Att det skulle vara roligt att ha er här och visa er allt i det verkliga livet!

  3. CAISA K. skriver:

    Vilket härligt inlägg, så roligt att få se lite bilder runtom där ni bor!
    Jag blev rörd av bilden med mannen på cykel, vilka vyer!
    Och de fina kossorna framför den rosa byggnaden, så annorlunda mot här.

    Ha det bra!
    Kram.

  4. sofia skriver:

    Saknar dej….tack för att du delar med dej av er vardag. Jag förundras över er och ert liv. Ni är fantastiska.

  5. Vad fint att få se lite vardagsbilder! Mera! Mera!

  6. Lilly skriver:

    Instämmer med de andra, roligt att få se hur ni bor! Hoppas ni har det riktigt bra där och njuter av värmen, så försöker vi klura ut något positivt med kölden.. 😉 Fortsätter att följa er vardag här på bloggen!

    • kvintettfamilj skriver:

      Jag njuter SÅ MYCKET av värmen. Märkligt, brukar jag inte göra, men det gör jag nu. Det var så blött och slaskigt och äckligt när vi for. Saknar inte alls. Men er saknar jag!

  7. Mia A. skriver:

    Vilket härligt inlägg! Tänkte för någon dag sedan när jag läste din blogg att det skulle vara trevligt att få en mera ”helhetlig” bild på hur ni bor och omgivningen där. Dagen därpå serverar du mig det. Tack för det, beskrivningen var underbar! Önskar er lycka, välsignelse och förnöjsamhet i arbetet!

    PS. Jämmer, vad jag saknar Afrikat! Tack för att du stillar abstinensen lite med dina blogguppdateringar. (Och ibland förstärker suget. 😉 )

    • kvintettfamilj skriver:

      Jag vet, Mia. Den här delen av världen går rakt in i hjärtat på något sätt. Det är så fruktansvärt vackert. Kanske ni kommer hit och hälsar på?

      • Mia A. skriver:

        Exakt! Afrika har definitivt flyttat in i mitt hjärta. Vi skulle mer än gärna komma på besök, men det är de arma pengarna som sätter stop för såna drömmar, eller ja, det är nog snarare avsaknaden av dem i detta fall. Och hundarna förstås. Hundskötare till 7 hundar står ju inte direkt på kö.

Kommentera

