På vägen hit.

Det går ju aldrig att förutse vad man kommer att stöta på när man kör upp till Maralal. Det brukar bli en hel del zebror, massor med fåglar, några hjortliknande djur, kanske någon flock med apor, och om man har riktigt tur – giraff. Allt det där såg vi faktiskt också igår. (Det är fruktansvärt surrealistiskt. Jag har inte vant mig vid att köra förbi en giraff ännu! Jag menar, en giraff!).

I går såg vi något annat också. Något som fick mig att stanna upp och förundras. Vi körde förbi en hjord med getter. Två små pojkar, i Alfons ålder eller kanske lite äldre, vaktade hjorden. Det är ingen ovanlig syn. Men den ena pojken stod med ryggen böjd och hade något i händerna. Jag tittade. Det tog ett tag innan min hjärta registrerade vad mina ögon såg. En alldeles nyförlöst liten killing. Den hade fötts sekunder, kanske en minut, innan vi kom. Fortfarande insvept i allt det små nyförlösta killingar är insvepta i när de föds. Tackan låg på marken (efter 3 egna förlossningar unnar jag henne den stunden storligen).

Tänk hur mycket omständigheter avgör i livet. Trots all vår strävan, alla drömmar, allt hopp så ger omständigheterna ändå någon slags startpunkt. Två pojkar i Alfons ålder förlöser en tacka tillsammans.

Någonstans där tänkte jag att vi i västvärlden förlorat något när vi inte längre lever i samklang med djur och natur på samma sätt längre. Jag skulle gärna ha sett att de där två pojkarna hade varit i skola istället för att vakta en hjord, men jag skulle också unna mina egna barn att leva nära naturen på det sätt mänskorna här gör.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

