Ärtskott.

Det blev ingen långlänk idag. Jag får alltid kalla fötter (bokstavligen alltså) när jag har en förkylning i kroppen. Nu har jag dessutom lite ont i halsen, är snorig och lite hostig. Förkylning alltså. Då finns det inget annat alternativ än vila.

Istället tittar jag på mina ärtskott som växer så det knakar. I Maralal hittar vi vitkål, men inte sallad. Jag försöker tänka ut kreativa lösningar. Två år utan sallad känns inte roligt. Nu testar jag att odla ärtskott. Jag ska också ta med mig mungbönor och alfa alfa frön att grodda.

IMGP8764

Vad annat kan man grodda eller odla? Jag har hört om vete. Någon som har erfarenhet av det?

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Ärtskott.

  1. A skriver:

    Kan man inte odla sallad själv inne eller ute? (Nyfiken!)

    • kvintettfamilj skriver:

      Jag är osäker. Man kunde säkert ta med frön härifrån, men jag är osäker på om det går att odla i jordmånen där (vi bor ju i halvöken). I så fall tror jag det borde vara utomhus. Vi borde testa. I så fall bygga en getsäker och kosäker odlingslåda så vi får ha grödorna ifred! 🙂

  2. ingridjern skriver:

    Jag har odlat dill, persilja och sallad här i Kenya i odlingslådor. Det har gått riktigt bra! Hade med växtnäring från Finland eftersom jordmånen här på Atemo är ganska fattig. Så ta med frön och näring från Finland så får du nog en fin köksträdgård! 🙂

  3. Anna skriver:

    Jag provade odla sallad och purjolök i 10 liters vattenkanistrar som jag skurit upp i halvor (använde alltså bara botten). Hittade fröna på Nakumatt och tog jorden från gården. Båda grodde, men när salladen blivit så stor att man kunde börja äta kom det sniglar och jag gav upp. Men i teorin borde det ju gå bra.

  4. Rut skriver:

    Jag har odlat både sallad, persilja och dill här på At i jorden här. Det går bra att göda med kogödsel. Men då ska man ju blanda bra med jorden, eftersom det är kraftigt. Sen går det ju alltid att odla de lokala grönsakerna, sukuma wiki etc. Det finns ju dessutom en massa lokala ‘blad’ som man kan odla och tillreda. Tyvärr går det inte med morötter och potatis här, men kanske M-lal är är bättre för dom grödorna eftersom det är högre upp = kallare. Lycka till!

Kommentera

