Konstnärer i Finland.

Jag kan några namn inom finsk design. Ganska många av oss har ändå vuxit upp med Iittala och Marimekko. Men med tanke på att jag är intresserad av konst och design så kan jag väldigt, väldigt lite om den kultur och det konstnärliga uttryckssätt som finns i mitt hemland.

Jag såg den här dokumentären och blev riktigt inspirerad. Jouko Ollikainen. Ett helt nytt namn. Jag vet nästan inget om honom förutom det jag lärde mig genom dokumentären: att han är finskspråkig, ritar underbart och älskar svenska. Jag förälskade mig i hans lilla bok med små texter om och skisser från Stockholm.

Jouko Ollikainen 2

 

Jouko Ollikainen 1

Jouko Ollikainen 3

Sen hittade jag flera intressanta finska namn.

Nathalie Lahdenmäki gör helt underbara saker i keramik. Det harmar mig så otroligt att jag missade den här utställningen som hon var med på.

Nathalie Lahdenmäki

Jouko Kärkkäinen jobbar bl.a. med trä och har gjort pallar av en stubbe och en motorsåg.

Jouko Kärkkäinen

Och nästa gång jag är i Helsingfors så vet jag vart jag ska söka mig: galleriet Lokal verkar hur intressant som helst.

Underbart! Inspirerande!

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

