Tillbaka.

Det är dryga två månader kvar av vår vistelse i Finland. Det drar ihop sig. Jag både bävar (två år utan vännerna, familjen, församlingen, friheten, bekvämligheten, skolan, dagiset, innebandyn, kompisarna) och längtar (det nya språket, få fördjupa mig i samburukulturen, lära känna nya mänskor, få mycket tid tillsammans med familjen, ta emot gäster från Finland, allt roligt vi kommer att få vara med om).

Det här avskedet kommer inte att bli lätt. Mitt hjärta protesterar och önskar sig mera tid.

– Fast det skulle inte hjälpa om vi hade mera tid i Finland. Också ett år skulle ha tagit slut, konstaterade Ove.

Och så är det ju. Oberoende av hur lång vår period på hemmaplan i Finland hade varit, så hade den ju ändå i något skede tagit slut. Nu ställer jag gradvis in mig på vår kommande period i Kenya.

Jag tänker på vår lägenhet och på skolan,

 IMGP6528

på getterna, kossorna och katterna som går och betar (inte katterna förstås, de hoppar helst in genom ett öppet fönster eller dörr på jakt efter mat) utanför vår lägenhet. Jag minns hur Vincent sprang och jagade getterna.

IMGP7395

Jag tänker på ng’oto Dennis som sköter barnen, och alla andra mänskor som vi umgås med där.

IMGP8092

IMGP7791

Det kommer att bli bra. Men det kommer att vara svårt. Det är ju redan lite svårt. Och bra.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tillbaka.

  1. Gunnel skriver:

    -Detta dilemma känns igen av oss alla som varit i den situationen att perioden här har tagit slut och nästa period verkar så jättelång. Och sen när perioden där är slut så är det vånda att ha en period här. Lev i nuet och Herren leder dag för dag/ Gunnel

Kommentera

