Bara så ni vet.

Om ni någon gång ser något av våra barn stå på en offentlig plats och skrika högt och okontrollerat, så kan det t.ex. hända att de bearbetar trauman som de fått av att växa upp med en ljudkänslig mor.

Högljudda skratt, högljutt bus, högljudda lekar och allmänt skrik skääääääääär i mitt huvud. Skär!

”Nu får ni lugna ner er”, säger jag kanske hundra gånger om dagar. Ibland alternerar jag och säger ”schhh! Du måste prata/leka/busa lite saktare. Det där ljudet gör ont i mitt huvud!”.

Roligt för dem att ha en mamma som alltid vill att de ska vara lite, lite tystare.

Borde kanske oftare gå omkring med öronproppar, också dagtid. Bara för att ibland kunna tillåta det där lite okontrollerade springandet, fasttagandet, kullerbyttandet, klängandet och hoppandet med tillhörande ljudeffekter.

Eller också försöka få dem att bli intresserade av pantomim.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Bara så ni vet.

  1. Biggen skriver:

    Ja vad säger man? Då kan era barn stå och bearbeta och skrika på gatan tillsammans då. Jag känner SÅ igen mig. Min man däremot, han kan sova mitt i allt skrikande och busande. Tycker inte att det stör alls. Jag, jag får nästan utslag på kroppen av mycket ljud. Men bara nästan. Trevlig helg!

  2. Isabella skriver:

    Nämen va skönt att höra. Puh här leker vi också lite saktare mellan varven.. 🙂

Kommentera

