Ett lyckligt barnbarn.

Jag är fruktansvärt bortskämd med att ha praktiskt lagda mänskor i min närhet.

Oliver har t.ex. önskat sig pinnar att sätta fast vid bakhjulet på sin cykel. Det ska vara små pinnar av metall, inte för tjocka och grova, som en kan stå på när det trixas och hålls på.

De kostar 18 € styck i affären. Jag tyckte det var lite väl saftigt, speciellt med tanke på att vi inte ens betalade det för cykeln de skulle läggas fast på (ni borde se den. Vi köpte den begagnad åt Alfons, och nu använder Oliver den som raggarcykel. Den har inga stänkskärmar kvar och Alfons har spraymålat den grön. Inte riktigt hela, men stora delar). Vi kom fram till att vi skulle kontakta någon svetskunnig och be om hjälp (det blev min pappa). Oliver fick ringa själv och framföra sitt ärende, jag fanns som back up i bakgrunden (”du presenterar dig först, och sen frågar du hur han har det OCH SEN BERÄTTAR DU DITT ÄRENDE!”).

– Hej, det är Oliver. Att hur har du det?

– Bra, hör jag min pappa säga.

– Jag har ett problem, säger Oliver, och så berättar han om bultar och pinnar och bakhjul och övriga diverse fakta. Kunde moffa eventuellt hjälpa?

Det kunde han. Idag kom pappa hit, tog med sig Oliver och hans cykel och körde iväg. En stund senare kom de tillbaka. Klart! De (nå, mera pappa förmodar jag) hade svetsat och lagat just sådana där pinnar som Oliver ville ha.

Det har rätt nyligen gått upp för mig att alla kanske inte har det så här.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ett lyckligt barnbarn.

  1. Gunnel skriver:

    Underbart när morfar kan lösa barnbarnets problem.
    Gunnel

  2. Madeleine skriver:

    Hos oss kallar barnen sin morfar för ”fixar-moffa” och en mera passande beskrivning kunde de inte hittat.

Kommentera

