Att ge efter för lustar

Jag är ju ingen måttlig mänska. Äter jag godis, så äter jag kopiösa mängder. Är jag ute på länk, så får jag hejda mig för att inte ge allt varje gång. Ritar jag, så ritar jag ofta.

Jag har lite svårt för att hejda mig. Det finns ju uppenbara fördelar med att vara spontan och impulsiv, men ibland skulle jag gärna vara lite mer måttlig och återhållsam. En av mina vänner är just en sådan. Hon är väldigt bra på att skilja mellan vardag och fest. Det går ju att markera på olika sätt. Godis och sötsaker kan ju till exempel höra till helgen och festerna. Till festerna hör också finkläder och det där extra piffet som inte nödvändigtvis görs en måndag morgon. Då framträder ju också brytningen, övergångarna, med större tydlighet.

Jag tycker om det. Jag strävar efter en gnutta av det i mitt eget liv. Jag tror att det är klokt att bryta av livet ibland; efter fest och flärd kommer vardag och de välkända rutinerna. Så jag övar mig. Nu för tiden bakar jag en kaka varje helg. Förra helgen blev det på lördagen, den här veckan blev det igår. Jag försöker att inte göra det in i veckorna. Det är mitt sätt att markera och visa min familj att våra helger tillsammans är en fest.

Jag är inte bra på att hejda mig, men tycker att det här är viktigt nog för ett försök. Jag vill hellre att fest är fest och vardag är vardag än att alla dagar jämt är lite lika.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

