Golvad

Livet med Vincent är en enda stor festmåltid. Att befinna sig i hans närhet är att se livet flöda över. Han är riklig och generös och alldeles underbar. Varje dag golvar han mig med sin charm och sin livsglädje. Varje dag.

– Jag tycker om dig, hela, hela dig! Säger han med ögon som glittrar och ett övertygande kroppsspråk.

Aldrig är det så lätt att ta emot kärlek som när den kommer från ett litet barn. Den kärleken är så förlåtande och helhjärtad att den för en stund faktiskt skingrar de där känslorna av otillräcklighet.

Vi for på gemensam veckohandling här på kvällskvisten, han och jag. Han är ju inte tyst, det barnet, och om jag någon gång försöker ignorera någon liten kommentar som han vill ha respons på så ger han sig inte.

– Mamma! Mamma! Jag pratar dig, säger han (fast med ett l-ljud där r:et ska vara) uppfordrande och vill ha svar.

Vid kassorna börjar han en längre filosofisk utredning över ett pappers begränsningar:

– Det kan inte viska, det här pappret, börjar han. Den har ingen mun, den kan inte prata.

Resonemanget fortsätter. Jag lyssnar, ser på honom och spricker nästan av stolthet. Mannen bakom mig i kassakön ler med hela ansiktet när han ser Vincent balansera riskfyllt i vagnen. En kvinna kommenterar hans språk och frågar hur många år han är? Tio, visar han. Tveksamt, skrattar både kvinnan och jag. Två år är han ju.

Två år och alldeles underbar.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

