Tecknarglädje.

IMGP8354

Konstnärliga kusinen tipsade mig om de lyxiga tuschpennorna Letraset. Ett tag kunde jag hålla mig, men inte länge. De är dyra (som hobbymaterial och konstmaterial ofta är), men de går att använda på olika material och jag föreställer mig att vi kan ha nytta av dem i klassrummet i Kenya. Efter att jag hade köpt dem satte jag mig på ett café i Karleby och ritade. En timme eller så satt jag där, ensam med min kaffemugg, och njöt, skissade och testade. Fult blev de allra första skisserna. Fult och hemskt. Då blev jag lite rädd att jag hade köpt dem i onödan. Fast sen ritade jag lite till, och hittade fina färgkombinationer och sätt att använda dem på. Då kändes det lite bättre.

Och idag tog jag dem med till mammas och pappas (och söndagens sedvanliga plättkalas tillsammans med bröderna och deras fruar) och satt och ritade och målade medan vi avhandlade intressanta diskussionsämnen omkring matbordet. Det blev en liten rödhårig bestämd flicka med ett mystiskt leende (hon har en liten hemlighet, det har hon!) och en sagoboning. Perfekt att hålla på med samtidigt som man diskuterar.

Jag mår så innerligt gott åt att hålla på med sådant här. Hela jag mår bra av att sitta och se något växa fram på ett papper framför mig. Ibland blir det helt fel och fult och jag blir irriterad. Men ibland stämmer det. Och jag håller på att lära mig att vara tålmodig och noggrann och orka hålla på med detaljer så länge som det krävs. Ah. Välgörande, det är vad teckning och måleri är för mig. Trots att jag är otroligt långt från det jag skulle vilja vara och kunna. Men det är glädjande i alla fall.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tecknarglädje.

  1. Maria skriver:

    Kanske du ritar på beställning också ? 😉 har letat efter en svart-vit bild (i A3 storlek) som skulle passa med en plansch som föreställer en stor svart uggla som jag köpt från paapii design i A3 storlek. Har två ramar men den ena är som sagt tom ännu…..

  2. Helena skriver:

    Du är väldigt duktig på att teckna/måla. Använd gåvorna flitigt.

Kommentera

