Tillräckligt bra

Jag tänkte på perfektion idag. Jag tänkte att elever i ett klassrum är individer, och att barns skrik på hjälp kan se väldigt olika ut. Jag tänkte att det är så lätt att missa de där duktiga, och att duktigheten därför är en så svår barriär att korsa. Duktighet är kanske det allra bästa skyddet, den allra starkaste fasaden. Vuxna har ju överlag fullt upp med de barn som skriker och härjar. Som busar och inte lyssnar. Som knuffas i matkön, kastar väskan så den nästan gör någon annan illa, som hånskrattar åt andras misstag. Det måste vara en lättnad med barn som lyder, att det finns elever som fungerar och alltid lyssnar när det finns så många som inte gör det. Det inbillar jag mig i alla fall.

Nu ryter jag till å alla duktiga flickor och pojkars vägnar. Här kommer min krigsförklaring mot perfektionism och alldeles för högt ställda krav.

Till alla duktiga flickor och pojkar. Till mig själv som liten, till mig själv idag. Eller förresten, jag breddar målgruppen och bjuder in fler till min personliga vendetta mot den lagiska duktighet som bottnar i en rädsla för att inte duga eller vilken orsak det nu kan handla om – till alla överpresterande pojkar, flickor, ungdomar, kvinnor, män, äldre gentlemän och rynkiga damer i alla åldrar: jag uppmanar till personlig revolution.

Låt oss vara snälla mot oss själva! Låt oss visa oss själva lika stor nåd som andra gör, och som i synnerhet Han som älskar mest gör! Låt oss våga vara bräckliga, små och sårbara! Låt oss skrota duktighetsidealet och kravet på att vara duktig jämt, och bara vara duktiga ibland! Låt oss öva oss på att vara helnöjda över en halvbra insats! Låt oss vila i tanken på att vi är tillräckligt bra!

Som jag skulle vilja omfamna de duktiga barnen och ungdomarna och få dem att sänka ribban. Få dem att förstå att det ibland är okej att känna in hur de mår och prestera därefter. Att det ibland är helt okej att skriva ett prov utan att läsa innan eller delta i skolans gymnastiktävlingar utan ambitionen att vinna. Att göra ett muntligt framträdande utan att tycka att det inte blev speciellt bra om det inte slutade i stående ovationer. Att man inte behöver bli bäst på allt, eller ens det mesta. Att man klarar sig riktigt bra även om man inte kan prata 5 språk och spela 3 instrument. Att vi är skapade till olika saker, och att det räcker att ta reda på vad din grej är. Att det är okej att satsa på det som är roligt. Att utbildning är viktigt, men aldrig viktigare än den lilla mänskan. (Och till de allra, allra duktigaste skulle jag vilja säga att det är okej att hoppa över en lektion nu och då och ta en skogspromenad eller en extra sovmorgon. Men det kunde utnyttjas av slashasar och latmaskar och användas som ursäkt för ytterligare slashasande och latmaskande. Så jag säger det inte. I alla fall inte så högt.)

Det räcker.

Du räcker.

Vi duger.

Det är min vardagsrevolution.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tillräckligt bra

  1. Dana skriver:

    I’m so with you, sister! Läser just nu boken ”Grace for the good girl – letting go of the try-hard life”. Listen to this….(från boken)…”When bad girls perform to get their needs met, they get in trouble. When good girls perform to get the same thing, they get praise.” So. True.

  2. Dana skriver:

    Har nyligen fått den. Du får gärna låna den, men rekommenderar ett eget ex (amazon.com). Den ska läsas långsamt och upprepade gånger. Kram.

  3. Malena skriver:

    Kommer en skvätt av sorg över att den lilla flickan blev tvungen att vara så duktig! Tack gode Gud att Han hade/har omsorg och bar/bär när allt rämnade! 🙂

Kommentera

