Euron.

När vi kom tillbaka till Finland hade killarna nästan tomma garderober. De hade använt slut nästan alla sina sommarkläder i Kenya. Lite hade jag förberett genom att beställa hem en laddning med (förmånliga) kläder från England. Den lådan hade förts hit av kompisen som skötte om beställningen, så vi hade lite att ta till direkt. Sen hade jag också beställt kläder åt barnen med mamma och pappa som tillbringade 2 veckor i USA. Utbudet där är ju ett helt annat, och det finns tillgång till diverse outlets. Och så har jag sprungit på loppis och fyllt på lagren. Både kläder som de ska använda nu i sommar, men också kläder som ska med till Kenya och som hamnar i papplådan i råddrummet. Jag var helt oförberedd på vilket behov av sommarkläder vi har i Kenya. Vi har ju bara sommar! Här i landet används ju sommarkläderna bara några månader varje år, och då håller de ju i tid och evighet! Inte i Kenya. På 6 månader använde barnen upp ett lager som skulle ha räckt flera år i Finland.

Jag var förberedd på att den där första hamstringen skulle kosta lite. Men det verkar liksom inte ta slut.

Jag och Ove behövde 2 par bra löpskor var. Ska man köpa 4 par löpskor så ska man köpa dem när det är rea. Alltså nu. I Kenya har jag hittills inte sett några prisvärda alternativ. Och ska vi springa lika mycket som vi gjorde under vår första period så behöver vi bra skor.

Dit for rätt många hundralappar.

Så blev det halvmarathon. Deltagaravgifter, batteribyte i pulsklocka, löpshorts åt Ove, vattenflaskor åt mig.

Kaaaaaatsching!

Jag och en kompis går på rea i grannstaden. Jag plockar på mig en del saker. Jag vet ju att jag inte har så stor chans att göra det i Kenya. Det mesta är på rea eller billigt. Men sammantaget blir det ju stora summor. Ove, som använder t-skjortor dagligen, klarar sig inte på sina 3-4 stycken. Jag köper 9 stycken nya åt honom. Det torde räcka ett tag framöver. Alla av dem var på rea eller väldigt förmånliga. Men ändå. Vi behöver flera handdukar att ta med oss nästa varv till Kenya, men också här hemma nu före. Jag hittar några på rea och en på loppis.

Jag inser att sommarkläderna snart städas ur affärerna och passar på att fylla på förrådet av sommarskor åt mig och barnen. I nuläget har Oliver ett par flip flops och ett par skor. Det kommer SÅ inte att räcka i 2 år. Så behöver vi en laddare för laddningsbara batterier (kameran fungerar bara med laddningsbara batterier och laddaren glömde vi i Kenya) och lite batterier.

Den där lilla lådan som jag stoppar bankkortet i vid kassan ler förnöjt mot mig.

Och så ska matförrådet fyllas på. Just så. Torrvaror, kylvaror, kött och frukt och grönsaker och mjölk.

Vid det här laget har jag ångest vid kassan.

Dels är jag inte van vid att handla så här mycket, så här ofta. Jag köper det allra mesta åt barnen på loppis, och en hel del åt mig själv också. Inköp sker ganska sällan, och är utspridda över hela året. Nu handlar jag för 2 år framöver åt 5 personer, varav 3 personer kommer att byta storlek åtminstone ett par gånger.

Jag var förberedd på att det här skulle kosta en del, men nu vill jag inte mer. Jag vet ju att det kommer att lugna ner sig, och jag vet ju att det lönar sig att införskaffa de här sakerna nu, i Finland, på rea. Jag vet ju att det inte går stora summor till sådana här saker under våra 2 år i Kenya.

Men ändå. Jag vill inte köpa mer nu. Det känns inte bra i magen.

Jag tar en paus. En hamstringspaus.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Euron.

  1. Rut skriver:

    Känner oven det där tänket. Nu har jag lärt mig att det finns mycket i Kenya oxå. Bara man har tid att gå på Second hand. Där finns bl.a. mycket bsrnkläder. Jag har ibla köpt till barn att ha med då vi besöker hem. Handdukar o lakan finns också om man nöjer sig med att inte ha 4 el 6 likadana. Skor, bra Skor, är det jag mest köper i Finland. Men det mesta annat finns nog att få.

  2. Rut Åbacka skriver:

    Känner igen mig så väl i din beskrivning av att behöva skaffa en massa för många år. Nu har jag lärt mig att mycket finns att köpa i Ken. Bl.a barnkläder finns att få på Second hand. Jag har köpt en hel del åt barn för de hembesök som vi gör. Brukar dessutom tycka de är i bra skick. Likaså T-skjortor och kjolar. Handdukar och lakan finns också på Secondhand om man inte är så noga och kan nöja sig med olika sorter. Det jag brukar köpa i Fin är skor. Det tycker jag är jätte svårt att få bra kvalité av. Vet ju inte hur Second hand utbudet är i M-lal, men kan tänka mig att i Nak är det helt ok. Lycka till!

    • kvintettfamilj skriver:

      Tack, Rut! Jag tror också att man kan få tag på en del i Kenya, men när vi är så många som behöver så mycket så känns det enkelt (och ganska förmånligt) att göra det i rea-tider i Finland. Men nu har jag en liten paus 🙂

Kommentera

